۱۳۹۵ شهریور ۱۸, پنجشنبه

سیری در کلامی از مسعود کیمیائی (1)


تحلیلی از 
شین میم شین 
 
حکم رییس صادر شد
گفتگوی امید روحانی با کیمیایی 
 
روشنفکر و تکنوکرات
 
نگاه کنیم به نقش روشنفکران ، آگاهان و دانستگان
در 20 دهه پیش تا حالا و ببینیم چه قدر بوده است و هست . زمانی بود که روشنفکران در همه جای جهان حضور داشتند و راجع به همۀ سیاست ها تصمیم می گرفتند .
حرف شان خوانده می شد .
پیشنهاد سارتر زمین نمی ماند .
پیشنهاد مثلا توماس مان زمین نمی ماند.
آن ها هم راجع به همه چیز و همه جا حرف و سخن می گفتند و نه فقط در بارۀ وضع خود و کشور خودشان
بلکه راجع به هر موضوع کلان یا حتی جزیی
در همه جای دنیا .

اکنون این جایگاه دیگر وجود ندارد ،
برای اینکه پیدایش تکنوکراتیسم ، فاصلۀ بین روشنفکر و مردم را کم کرد .
تکنوکرات حالا همان جایگاه را دارد و چون تکنوکرات است ، اصلا در این مباحث فکری و عقیدتی شرکت نمی کند . تکنوکرات حضور از خود نشان نمی دهد
بلکه سایه از خودش نشان می دهد .
بیشتر سیاستگزاران فعلی در جهان تکنوکرات هستند .
حالا من سؤال می کنم که ما چه قدر درگیر این نکته هستیم ؟
هم اکنون روشنفکری که قرار است در حیطۀ روشنفکری قرار بگیرد ، تا چه حد در این مقام از روی دست قبلی ها می نویسد ؟ به همین سینما رجوع کنیم و سینماگرانی که در سمت موافق هستند، اما می خواهند به سمت مخالف بیایند و اپوزیسیون شوند ، تا نویسندۀ جوان امروزی ....
که چه قدر از خودش خلاقیت دارد و چه قدر از روی دست گذشته ها و قدیمی ها بر می دارد یا دست کم نگاه می کند ؟
چه قدر نوع زندگی روشنفکر قدیمی را الگو قرار می دهد ؟ دیگر روشنفکری به وجود می آید که روشنفکر زمانۀ خودش باشد .
اگر این به وجود بیاید آن وقت می تواند در جهان تفکرحضور داشته باشد .
پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

روشنفکر و تکنوکرات
 
• مصاحبه با هر ننه قمری یکی از فرم های مدرن ایرئالیسم و ایراسیونالیسم (رئالیسم ستیزی و خرد ستیزی) در خرابه عه «هورا» و عا «شورا» ست.

• در روند مصاحبه، سؤالات بی در و پیکر و تق و لقی توسط شیادی طرح می شوند و ننه قمر به سؤالات تصادفی او جواب های تصادفی، سوبژکتیو، شتابزده و بی سر و ته می دهد.

• اوقات گرانبهای اعضای جامعه در نهایت بی شرمی به هدر داده می شود.
• خواننده پس از خواندن مصاحبه، گیج تر از قبل از خواندن آن به خانه می رود.
• تنها نتیجه ای که در بهترین حالت می گیرد، این است که ننه قمر، شق القمر می کند.

1
روشنفکر و تکنوکرات

• در این طویله و تیمارستان که نامش عیران است، ننه قمر ها چه تعریفی از مفاهیم «روشنفکر» و «تکنوکرات» دارند؟

2
• امروزی حریفی در کامنتی نوشت:

می دونید وقتی از دریچه یک ایسم در حال نفی ایسم دیگر باشیم
تفاوتی با همان کاری که گفتمان تکفیر انجام می دهد ندارد
اسمش را هر چه دوست دارید بزارید
از هر نوعش

• حریف اصلا حرف دهنش را نمی فهمد:
• بنظر حریف، اگر کسی با استفاده از شیمیسم مسئله ای را توضیح دهد و خرافه ای از خرافات ته ئیسم (شریعت، خداشناسی) را به چالش کشد و رد کند، همان کاری را می کند که جمارانیان و جمکرانیان از دیرباز کرده اند و کماکان می کنند.
 
• به زبان روشن تر، استدلال علمی، تجربی و منطقی، فرقی با تحمیق تئولوژیکی (فقهی، آخوندی) ندارد:
«انتقاد از نظر خری و رد کردن نظر خرافی خر، به معنی تکفیر خر است.» (حریف)

• این ادعای حریف حراف بی خبر از خرد و خدا و خر و خرما به چه معنی است؟

3
 
• این ادعای حریف بدان معنی است که تفکر مفهومی، کار مضر و منفور و زشت و ناپسندی است.
• بنظر حریف، باید قید همه مفاهیم را زد و بدون استفاده از مفاهیم، «اندیشید.»

• بدون مفاهیم (واژه ها) که ایسم ها و غیره هم جزو آنها هستند، فقط می توان عرعر کرد.
• ولی نمی توان اندیشید.

• به قول ایمانوئل کانت:
• «تفکر یا تفکر مفهومی است و یا عرعری بیش نیست.»
(نقل به مضمون)
4
• تسلط به تعریف علمی و استاندارد مفاهیم در هر رشته علمی و حتی فقهی، فهم نظر همنوعان را امکان پذیر می سازد.
• کسی که به تعاریف علمی مفاهیم بی اعتنا باشد، نه حرف دهن خود را می تواند بفهمد و نه حرف شفاهی و کتبی همنوعان خود را.

• ضمنا در مفاهیم از هر نوع، دنیائی از چیزها تجرید می یابند که اگر از مفاهیم صرفنظر شود، باید همه آن چیزها را ذکر کرد تا مستمع قادر به فهم منظور کسی شود.
• آموزش مفهوم «درخت» اولاد حوا را از بر شمردن اسامی هزاران درخت بی نیاز می سازد.
• مستمع با شنیدن مفهوم درخت همه انواع و اقسام درختان را در پرده ی خاطر مجسم می کند.

• چگونه می توان ذره ای مغز اندیشنده در کاسه سر داشت و بر ضد مفاهیم مطلقا مفید و صرفنظرناپذیر لشکر کشی کرد؟

5
 
حکم رییس صادر شد

• این هندوانه پوک بزرگی است که مصاحبه گر عوامفریب به زیر بغل مسعود کیمیائی  می چپاند:
• مسعود کیمیائی ـ در نهایت بی خیالی ـ  به مقام قاضی القضات فکری و فرهنگی ارتقا داده می شود که جفنگی سر هم بندی می کند و قال قضایا را درجا می کند.

• آیین تشیع، آیین تظاهر و تزویر و تحمیق و ریا ست.
 
• مصاحبه گر هر چقدر هم خر باشد، اخرین کسی خواهد بود که به این ادعا ایمان داشته باشد.

6
نگاه کنیم به نقش روشنفکران ، آگاهان و دانستگان
در 20 دهه پیش تا حالا

• مسعود کیمیائی روشنفکران دو قرن قبل از این را در مد نظر قرار می دهد.
 
• می توان وضو گرفت و به قبر قمر بنی هاشم قسم خورد که مسعود کیمیائی از روشنفکران قرن 200 سال اخیر، کمترین خبری ندارد.
• چون تنها روشنفکرانی که او نام می برد، ژان پل سارتر و توماس مان است که احتمالا از هیچکدام هم چیزی نخوانده و نفهمیده است.

7
 
نگاه کنیم به نقش روشنفکران ، آگاهان و دانستگان
در 20 دهه پیش تا حالا

• مسعود کیمیائی (رئیس و قاضی القضات) اصلا تعریف روشنفکر را نمی داند:
• او خیال می کند که روشنفکر یعنی کسی که آگاه و دانا باشد.
• حرف زدن که الحمد لله بلد نیست.
• به جای دانا، داننده، دانشور، دانشمند از واژه کج و کوله «دانسته» استفاده می کند.

• مفهوم معروف روشنفکر به چه معنی است؟

• چه کسانی را باید روشنفکر نامید؟

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    • می توان وضو گرفت و به قبر قمر بنی هاشم قسم خورد که مسعود کیمیائی از روشنفکران دو قرن قبل و یا 200 سال اخیر، کمترین خبری ندارد.

    پاسخحذف