ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٤٩)
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ
الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۗ وَمَا
اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
از هر جا (و از هر شهر و نقطه اى)
خارج شدى،
(به
هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن!
اين
دستور حقى از طرف پروردگار تو ست
و خداوند، از آنچه انجام مى دهيد، غافل نيست!
·
سخن خدا و یا رسول خدا بدون مداخله
مترجم حزب الله این است که مخاطب او باید از هر جا بیرون آمد، رو به مسجد الحرام
کند.
·
گفتنش آسان است، انجامش اما مشکل.
·
فرض کنیم مؤمنی از جماران و یا
جمکران خارج می شود، از کجا می تواند بداند که مسجد الحرام کجا ست تا بدان رو کند.
·
ضمنا فایده این رو کردن چیست؟
1
از
هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى،
(به
هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن!
·
مترجم حزب الله می بیند که الله و
رسول الله حرف زدن بلد نیستند تا منظورشان را کسی بفهمد.
·
به همین دلیل فوری پارانتز باز می
کند و کلام الله و یا رسول الله را تصحیح می کند.
·
نتیجه این می شود که به هنگام خروج
از هر جا، یعنی به هنگام خروج از هر شهر و یا هر نقطه، رو به مسجد الحرام کند.
·
خروج از هر شهر قابل فهم است، ولی
خروج از هر نقطه مسئله زا ست.
·
مفهوم «هر جا» دقیقتر و بهتر و عام
تر از هر شهر و هر نقطه بود.
·
مترجم حزب الله به جای تعمیر احکام
الهی به تخریب آنها می پردازد.
2
از
هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى،
(به
هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن!
·
پارانتز دوم مترجم حزب الله اما
ردخور ندارد:
·
منطق حزب الله در این مورد، قوی تر
از منطق الله و یا رسول الله است:
·
مؤمن باید فقط به هنگام نماز رو به
مسجد الحرام کند.
·
مؤمن در هر کجای زمین هم باشد،
باید قبله نما تهیه و قبله را تعیین کند.
·
بعد همه کار رو به راه می شود و
نمازش را رو به قبله می خواند.
·
زنده باد مترجم حزب الله که فهمش
بیشتر از الله و رسول الله است.
3
از
هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى،
(به
هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن!
اين
دستور حقى از طرف پروردگار تو ست
و خداوند، از آنچه انجام مى دهيد، غافل نيست!
·
خدا برای این دستورش، دلیل هم
دارد:
·
لیل خدا و یا رسولش این است که این
دستور، دستور حقی است که خدا صادر کرده است.
·
کاش مترجم حزب الله پارانتز دیگری
هم باز می کرد و منظور خدا و یا رسولش را از دستور حق توضیح می داد.
·
جالب تر اما جمله بعدی خدا ست:
4
و خداوند، از آنچه انجام مى دهيد، غافل نيست!
·
خدای اسلام از هر فرصت استفاده می
کند تا به خودستائی توأم با تهدید مبادرت ورزد.
·
مؤمن در هر صورت باید به مسجد
الحرام رو کند و دست از پا خطا نکند و گرنه خدا ملتفت می شود و حسابش را در جا کف
دستش می گذارد.
5
·
اگر کسی این آیه را با آیه قبلی
مورد مقایسه قرار دهد، متوجه حواس پرتی خدا و یا رسول خدا خواهد شد:
هر طايفه اى قبله اى دارد كه خداوند آن را
تعيين كرده است
(بنابراين، زياد در باره قبله گفتگو نكنيد و به
جاى آن)
در
نيكى ها و اعمال خير، بر يكديگر سبقت جوييد
هر جا باشيد، خداوند همه شما را
(براى
پاداش و كيفر در برابر اعمال نيك و بد، در روز رستاخيز)
حاضر
مى كند
زيرا او، بر هر كارى توانا ست.
·
همان خدائی که ادعا می کند که برای
هر طایفه ای، قبله خاص آن را تعیین کرده، حالا از همه مسلمانان می خواهد که به قبله
واحدی یعنی به مسجد الحرام رو کنند.
·
بدین طریق بر دموکراسی قبله ای،
فاتحه بلندی خوانده می شود.
·
چگونه می توان در آن واحد هم قبله
قبیله ای را داشت و هم دموکراسی قبله ای را؟
·
وقتی گفته می شود که قرآن کریم،
مکتب بد آموزی است، به همین دلایل است.
·
آیات قرآن یکدیگر را نقض می کنند و
بلحاظ طرز تفکر اغتشاش فکری می آموزند.
سوره بقره
آیه (١٥٠)
وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ
الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا
وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا
الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي
وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
و
از هر جا خارج شدى، روى خود را به جانب مسجد الحرام كن!
و
هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن كنيد!
تا
مردم، جز ظالمان (كه دست از لجاجت برنمى دارند،) دليلى بر ضد شما نداشته باشند
(زيرا از نشانه هاى پيامبر، كه در كتب آسمانى
پيشين آمده، اين است كه او، به سوى دو قبله، نماز مىخواند.)
از آنها نترسيد
و (تنها) از من بترسيد!
(اين تغيير قبله، به خاطر آن بود كه)
نعمت
خود را بر شما تمام كنم، شايد هدايت شويد!
·
برای آشنائی با طرز تفکر تق و لق خدا
و یا رسول خدا و طرز تبیین تق و لق افکارشان این دو آیه را باید با هم مورد تأمل قرار
داد:
1
از
هر جا (و از هر شهر و نقطه اى) خارج شدى،
(به
هنگام نماز) روى خود را به جانب «مسجد الحرام» كن!
·
این جمله فی نفسه، جمله کاملی است.
·
جمله جامع و مانعی است.
·
خدا و یا رسول خدا از مؤمنین می
خواهد که از هر جا خارج شدند، روی به قبله کنند.
2
و
از هر جا خارج شدى، روى خود را به جانب مسجد الحرام كن!
·
حواس پرتی همین است.
·
خدا و یا رسولش آیه قبلی را دوباره
تکرار می کند.
·
مترجم حزب الله دیگر پارانتز باز
نمی کند و تصحیح نمی کند.
3
و
هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن كنيد!
·
اکنون جمله تق و لق آیه قبلی تدقیق
می شود:
·
مؤمن باید هم به هنگام خروج از
جائی و هم به هنگام بودن در جائی رو به قبله باشد.
·
معلوم نیست که چرا مترجم حزب الله
مداخله نمی کند و حوصله باز کردن پارانتز ندارد.
4
و
از هر جا خارج شدى، روى خود را به جانب مسجد الحرام كن!
و
هر جا بوديد، روى خود را به سوى آن كنيد!
تا
مردم، جز ظالمان (كه دست از لجاجت برنمى دارند،) دليلى بر ضد شما نداشته باشند
·
حالا خدا و یا رسولش دلیل قوی تری
ارائه می دهند:
·
دلیل دستور آنها این است که اگر مؤمنان
به قبله رو کنند، مردم دلیلی بر ضد آنها نخواهند داشت.
·
اما ظالمان خواهند داشت.
·
عجب دلیل عجق ـ وجقی!
·
مترجم حزب الله دوباره وارد عمل می
شود و پارانتز باز می کند:
·
ظالمان کسانی اند که دست از لجاجت
برنمی دارند.
·
معلوم نیست که این تعریف و در واقع
تحریف ظالمان را مترجم حزب الله از کجا استخراج کرده است.
·
کسی که دست از لجاجت بر ندارد،
لجوج نامیده می شود و نه ظالم.
·
منطق حزب الله هم عالمی برای خود
دارد.
5
(زيرا
از نشانه هاى پيامبر، كه در كتب آسمانى پيشين آمده،
اين است كه او، به سوى دو قبله، نماز مىخواند.)
·
مترجم حزب الله برای گیج تر کردن
خلایق سنگ تمام می گذارد.
·
دلیل نداشتن دلیل توسط ظالمان این
است که پیامبر یهودیت و یا مسیحیت به دو قبله نماز می خواند.
·
زنده باد حزب الله.
·
بهتر از این نمی توان به تخریب
خانه خرد خلایق پرداخت.
6
از
آنها نترسيد
و (تنها) از من بترسيد!
·
عجب خدائی!
·
مؤمن فقط باید از خود خدا وحشت
داشته باشد و نه از ستمگران و یا لجوجان.
·
چرا و برای چه باید از خدا هراس
داشت؟
·
خدا که خوخان نیست تا خلایق از آن هراس
داشته باشند.
7
(اين
تغيير قبله، به خاطر آن بود كه)
نعمت
خود را بر شما تمام كنم،
·
اگر مترجم حزب الله نبود، آیه خدا
اصلا قابل فهم نبود.
·
هدف خدا از تغییر قبله، اتمام نعمت
بر مؤمنان است.
·
سؤال ناقابل فقط این است که تغییر
قبله چه ربطی به نعمت و یا اتمام نعمت دارد؟
8
شايد
هدايت شويد!
·
اینهم جواب خدا به سؤال ما:
·
خدا اتمام نعمت می کند تا خلایق شاید
هدایت شوند.
·
خدای عالم الغیب مطمئن نیست که
خلایق هدایت خواهند شد و یا نه.
·
ولی هم در زمینه اتمام نعمت سنگ
تمام می گذارد و هم حسابی وحشت پراکنی می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر