۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری (کاپیتالیسم) (1)


پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان شین میم شین

I  
سرمایه داری رقابت آزاد

1
·        سرمایه داری یک فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی است که بر مالکیت خصوصی بورژوائی بر وسایل تولید مبتنی است و ببرکت مالکیت خصوصی بر وسایل تولید بر استثمار طبقه کارگر استوار است.
·        مراجعه کنید به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        سرمایه داری، بمثابه شیوه تولیدی نوین، جای فئودالیسم را می گیرد.

3
·        سرمایه داری حامل شیوه تولیدی نوین بورژوائی بوده است.

4
·        بورژوازی در مبارزه بر ضد فئودالیسم، مظهر پیشرفت اجتماعی بود.

5
·        بورژوازی در راه احراز دموکراسی بورژوائی مبارزه کرده است.

6
·        بورژوازی عناصر زیر را توسعه و رواج داده است:

الف
·        فرهنگ بورژوائی را

ب
·        افکار و ایده های مترقی را

ت
·        ایده آزادی شخصیت را

پ
·        ایده ی تساوی همه شهروندان را

ث
·        ایده ی برادری همه انسان ها را.

7
·        این ایده ها با الزامات اجتماعی انطباق داشته اند و از این رو مورد قبول توده های خلق قرار گرفته اند.

8
·        توده های خلق، تحت رهبری بورژوازی انقلابی، طی یک انقلاب بورژوائی، فئودالیسم را بر انداخته و سرمایه داری را به پیروزی رسانده اند.

9
·        در نتیجه ی انقلاب بورژوائی، دولت بورژوائی، بمثابه ابزار قدرت بورژوازی برای تضمین شیوه تولید سرمایه داری به وجود آمده است.

10
·        پس از رهایی از بندهای اقتصادی، سیاسی و معنوی فئودالیسم، توسعه غول آسائی در کلیه عرصه های زندگی اجتماعی امکان پذیر گرفته است.
·        این امر قبل از همه، خود را در توسعه نیروهای مولده نشان می دهد.

11

·        به قول کلاسیک های مارکسیسم:

الف
·        «بورژوازی در حاکمیت تقریبا صد ساله خویش، نیروهای مولده انبوهتر و غول آساتر از کلیه نسل های پیشین را بوجود آورده است.

ب
·        رام کردن قوای طبیعی، دستگاه های ماشینی، استفاده از شیمی در صنعت و کشاورزی، کشتی بخار، راه آهن، تلگراف الکتریکی، قابل کشت کردن بخش هایی از جهان، قابل کشتیرانی کردن رودخانه ها.

ت
·        کدام جمعیت جهان در قرون قبل می توانست تصور کند که چنین نیروهای مولده ای در دامان کار اجتماعی قابل پرورش اند؟»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 4، ص 467)

12
·        با همان شدت و حدت که داربست سیاسی و اقتصادی فئودالیسم درهم می شکند، به همان سان نیز داربست معنوی آن، یعنی کلیسا در هم ریخته می شود و راه به روی توسعه علوم باز می گردد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر