۱۳۹۴ اسفند ۳, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (404)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری

پیشکش به 


سرگرد عطارد
سردار سلحشور توده و حزب توده
در (۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
  
1
·        توسط این جامعه شناسان امریکائی تهیه بیلانس های بزرگ، مجمع القوانین بزرگ و مجموعه مواد گذشته از خطه خاص به عام صورت می گیرند.

2
·        آزمایشات (تست های) بیهیویوریستی (رفتارشناسی) سنگپایه های استنتاجی را در عمارت متد علمی محض حضرات تشکیل می دهند که ایدئال شان علم الاشیاء (علوم طبیعی) است.     

3
·        به کمک این جعبه ابزار، تکنیک اجتماعی حضرات تشکیل می یابد که اعتبار عملی اش در رکود اقتصادی سال 1979 به محک زده می شود.   

4
·        در این دوره، طایفه (کلان) «کارگران اجتماعی» و پرستاران اجتماعی تکنوکراتیک تشکیل می یابند که وظیفه شان جامه عمل پوشاندن به تهیه «مجمع القوانین» را بوده است.
·        (آرندت، «سال های 1970 در ایالات متحده امریکا»، ص 422)

5
·        در این زمینه می توان به مؤلفین زیر اشاره کرد:  

الف
·        ر. س. لیند و ه. م. لیند  
·        «شهر متوسط» (1929)
·        «شهر متوسط در حال گذار» (1939)       

ب
·        دیکسون و روتلزبرگر
·        «مدیریت و کارگران» (1939)     

ت
·        بررسی معروف هاوتورن   

پ
·        ل. وارنر
·        «شهر یانکی» (1941)   
ث
·        ویلت
·        «جامعه کنج خیابان» (1943)     

ج
·        س. استوفر
·        «سرباز امریکائی» (1949)   

6
·        همانطور که پیدا ست، گسترش جامعه پژوهی تجربی، عمدتا در قصبات، صنایع و عرصه نظامی ـ سوسیولوژیکی صورت می گیرد.
·        عرصه ای که از اواسط سال های 1930 بویژه پس از طرح «معامله بزرگ» روزولت به هنگام شروع جنگ جهانی دوم در کانون کرد و کار علمی ـ اجتماعی قرار می گیرد.

7
·        تکمیل این کرد و کار ـ قبل از همه ـ در حین جنگ جهانی دوم و پس از پایان آن، با قعالیت روزافزون در جامعه شناسی سیاست و جامعه شناسی رسانه های همگانی توسط لازار سیلد، برلسون، گاودت، کاتس صورت می گیرد.

8
·        در این زمینه می توان به آثار زیر اشاره کرد:  

الف
·        بیلز
·        «جامعه شناسی گروه ها»     

ب
·        لوین، لستینگر، هولاند
·        «روانشناسی اجتماعی تجربی»  

9
·        خط جامعه پژوهی تجربی بلحاظ اسلوبی توسط پوریست های «علم الاشیائی» زیر تقویت و تحکیم می شود:

الف

جورج لوندبرگ (1895 ـ 1966)   

·        لوندبرگ     

ب
·        هومانس (1910)   

10
·        لوندبرگ در آثار خود تحت عناوین زیر، معیارهای زیرین را نمایندگی می کند که اجرای قاطعانه شان جامعه شناسی را (در فرم جامعه پژوهی تجربی) به علم «سفت وسختی» مبدل می سازد.
·       ( فرانسیس، «مقدمات تفکر سوسیولوژیکی»، 1965، ص 15)    

الف
·        «تأسیس جامعه شناسی» (1939)    

ب
·        «پژوهش اجتماعی» (1942)

·        (لوندبرگ، «تأسیس جامعه شناسی»، 1939، ص 8، 103، 133)

11
·        بنظر لوندبرگ،

الف
·        «تنها منبع شناخت علمی، استنباط حسی است. 

ب
·        تنها متد و یا اسلوب علمی، متدی است که در استفاده از آن، پدیده ها طبیعت فیزیکی موفقیت آمیزی از خود نشان دهند.  

ت
·        تنها حقایق اموری که به درد پژوهش علمی می خورند، حقایق اموری اند که «چیزها» را به معنای علوم طبیعی (علم الاشیاء) نمودار می سازند.    

پ
·        بنابرین، کلیه حقایق اموری که جامعه شناسی با آنها سر و کار دارد، باید به مثابه «حقایق امور طبیعی» در نظر گرفته شوند و بر «حقایق امور طبیعی» مبتنی باشند (استناد شوند.)        

ث
·        تنها هدف جامعه شناسی عبارت است از فرمولبندی قوانین عام وابسته به زمان و مکان که حافظ همگونی ها، روابط و عواقب در رفتار افراد، تحت شرایط معین باشند و پیشگوئی شرایط مربوط به رفتار آتی افراد در هر شرایط را امکان پذیر سازند.»

12
·        لوندبرگ به همین دلیل دو نکته زیر را برجسته می کند:   

الف
·        اولا «اگر جامعه شناسی را به عنوان علم الاشیاء در نظر گیریم، آنگاه رفتار اجتماعی انسانی به همان سان مورد پژوهش عینی قرار خواهد گرفت که زیست شناسان کندوی زنبوران را، لانه مورچگان را و یا وضع و فونکسیون اندام را مورد بررسی قرار می دهند.»
·        (لوندبرگ، شراگ، لارسن، «جامعه شناسی»، 1954
·        ترجمه هورست هولتسر)

ب
·        ثانیا «مفهوم «قانون علمی» در جامعه شناسی باید از همان اعتباری برخوردار باشد که در هر علمی برخوردار است.»
·        (همانجا، ص 133)     

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر