۱۳۹۲ شهریور ۱۴, پنجشنبه

تمرین تفکر مفهومی (142)


شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجوف «بوستان سعدی»، ص 47) 
قیامت کسی بینی اندر بهشت
که معنی طلب کرد و دعوی به هشت

به معنی توان کرد دعوی درست
دم بی قدم، تکیه گاهی است سست

·        معنی تحت اللفظی این بیت:
·        در روز رستاخیز کسی را به بهشت راه می دهند که نه اهل دعا، بلکه اهل معنا باشد.
·        ببرکت معنا می توان ادعای درست کرد.
·        حرف بی عمل تکیه گاه سستی بیش نیست.

1
قیامت کسی بینی اندر بهشت
که معنی طلب کرد و دعوی به هشت

·        سعدی در این بیت، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)  را به شکل دیالک تیک دعوی و معنی بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را به درستی از آن بود (ماهیت و معنی) می داند.
·        به نظر سعدی بهشت جای کسانی است که اهل عمل خیر اند، یعنی احسان و انفاق می کنند (معنی)، نه اهل حرف، یعنی نه اهل آیه و روایت و حدیث توخالی (دعوی)
·        به عبارت دیگر، آیه و حدیث و خبر، تنها در دیالک تیک روایت و کرامت معنی دارند و لاغیر.

2
به معنی توان کرد دعوی درست
دم بی قدم، تکیه گاهی است سست

·        سعدی برای اثبات نظر خویش دیالک تیک پراتیک و تئوری را به شکل دیالک تیک قدم و دم بسط و تعمیم می دهد، نقش تعیین کننده را از آن پراتیک (قدم) می داند و تئوری بی پراتیک را، یعنی دم بی قدم را تکیه گاهی سست می نامد.

3

·        بنظر سعدی و بدرستی، دم فقط در دیالک تیک قدم و دم معنی دارد و لاغیر.
·        سعدی در این حکایت، همه درهای بهشت را به روی بورژوازی، که حاضر به عدول از قانون مقدس داد و ستد نیست، می بندد.
4


·        سعدی از متمول بورژوا، داد بی ستد می خواهد، تا به بهشت برین راهش دهد.
·        ولی بورژوا حتی به بهای رفتن به دوزخ حاضر به ترک موضع خود نمی شود.
·        بورژوا نان بی زر به کسی نمی دهد.

5

·        عصر جدیدی در بطن قرون وسطی  در حال تولد است:
·        عصر سرمایه داری.
·        عصر پرستش زر.
·        عصر پرستش گوساله زرین.

6

·        طبقه متوسط (بورژوازی) برای ارزش ها و هنجارهای فئودالی ـ بنده داری حاکم و برای ایدئولوژی مذهبی و خرافی آن تره هم خرد نمی کند.

·        سعدی و بعدها حافظ عملا در دو جبهه می جنگند:
·        از سوئی بر ضد توده های مولد و زحمتکش و از سوی دیگر بر ضد طبقه متوسط (نجار و پیشه وران و اصناف و غیره)  

·        برادر خود سعدی از اصناف است که از قضا مورد چپاول و ضرب و شتم غلامان سلطان قرار می گیرد.
·        آن سان که حتی سعدی به سلطان شکایت می برد و با تمسخر ولی نعمت خویش مواجه می شود.

7


·        دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت) و دیالک تیک پراتیک و تئوری  از دیالک تیک های مهم در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی است.
·        سعدی این شناخت افزارهای دیالک تیکی ارزشمند را به صدها فرم و نوع بسط و تعمیم می دهد و به خواننده می آموزد.
·        مارکس در شاهکار خود تحت عنوان «سرمایه»، از ترکیب دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت) با دیالک تیک فرم و محتوا، دیالک تیک مرکبی تشکیل می دهد:
·        دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی را.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر