۱۳۹۲ شهریور ۱۶, شنبه

تئوری هنر (7)


پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

تئوری های هنر در قرون وسطی

·        تئوری های هنری رایج در دوران فئودالی در اروپا بسان مجموعه براهین ارزشی استه تیکی، بخشی از دگماتیک (جزمیات) مذهبی و تئودیزی مسیحی (توجیه شر در جهان به مثابه مصلحت الهی) را تشکیل می دهند.

1

·        اینجا از تئوری هنری مستقلی نمی تواند حرفی در بین باشد.

2

·        علیرغم وجود احتلاف نظر شدید میان روحانیت قرون وسطی که تئوریسن های هنری فقط از آنها تشکیل می یافتند و علیرغم مراحل توسعه بیشمار هنر، هنر از هر نوع تجلی الهی تلقی می شد.

3

·        از آنجا که هر چیز الهی طبیعتا نه چیزی محسوس، بلکه چیزی ماورای حسی است، بنابرین هنر نه انعکاس واقعیت عینی و نه انعکاس حود خدا (الهیت)، بلکه فقط سمبل (نشانه) حسی تلقی می شد.

4

کاتدرال امین در فرانسه

·        معماران خداپرست می کوشیدند که این مناسبات عددی را در امکنه محسوس و  مشهود ـ مثلا در کلیسای بزرگ امین در فرانسه (1218 ـ 1220)  ـ به مثابه بیانگر چیزهای عام و ماورای حسی قابل ادراک سازند.

5

·         بزعم روحانیت قرون وسطی، هنرمند عمله خدا محسوب می شود و اغلب بی نام و نشان می ماند.

6

·        بزعم روحانیت قرون وسطی، هر اثر هنری عبارت است از واقعیت بخشی به زیبائی کاینات که محلوق خدا ست.

7

·        هنر نه تصویری از جهان، بلکه آنالوژی ئی (شبیهی، منطبقی) از جهان ماورای حسی است.

·        (هنر بزعم کلیسا، به مثابه جهان ماورای حسی محسوس گشته، عالم آسمانی زمینی گشته، عالم الهی انسانی گشته، جهان روحی مادی گشته تلقی می شود. مترجم) 

8

·        به همین دلیل است که سمبلیک و اله گوریک (فن انتقال در فرم استعاره) در مجموعه هنر قرون وسطی نقش خاصی به عهده دارند.

9
 کوسموگرافی
 
برنارد سیلوسترویس (1085 ـ 1160 و یا 1178)
فیلسوف، شاعر، مؤلف کوسموگرافی
پدید آورنده زرادخانه ای از سمبولیک و اله گوریک در تئوری شعر

·        ابسالم فون اشپرینگرباخ (قرن 12 ـ 13) در تئوری موسیقی و برنارد سیلوسترویس در تئوری شعر زرادخانه ای ازا ین سمبولیک و اله گوریک پدید آورده اند:

10

·        بزعم روحانیت قرون وسطی، موسیقی روحانی متجسم در توالی چهارگانه (کوارت) بیانگر هارمونی سجایا و فضایل چهارگانه زیر است: 

الف
·        عدالت
ب
·        اندازه
ت
·        عقل
پ
·        شهامت

11

·        کلیت متافیزیک عددی و عرفان عددی بر این اساس توسعه یافته است.

12

 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        توماس فون اکوین و جیووانی فیدانتسا بونا ونتورا (1221 ـ 1274)  با تشکیل سیستم استه تیکی عام نقطه اوج این جریان را نمودار می سازند.

13

 جیووانی فیدانتسا بونا ونتورا (1221 ـ 1274)
فیلسوف، فقیه (تئولوگ) مهم اسکولاستیک  

·        اثر بونا ونتورا تحت عنوان «منشاء تئولوژیکی هنرها» از سمتگیری یاد شده  پرده بر می دارد.

14

·        این امر از حاکمیت ایدئولوژیکی روحانیت فئودالی بر هنر حکایت دارد.

15

·        در شعار زیر این حقیقت امر عیان می گردد:
·        ما در آثار هنری شاهد کلمه (روح) تولید گشته و گوشت واره (چیز واره) گشته ایم.

16

·        این بدان معنی است که ما در آثار هنری شاهد الهیت، بشریت و خلوص کل ایمان هستیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر