۱۳۹۲ شهریور ۱۵, جمعه

مشاهده (4) (بخش آخر)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین


V

1

       · در مشاهده بی واسطه، ابژکت مورد مشاهده تحت هیچ تأثیری از سوی مشاهده گر قرار ندارد.

2

       · مشاهده با واسطه، مشاهده مستقیم و مشاهده غیرمستقیم اما می توانند با تغییراتی در ابژکت مورد مشاهده همراه باشند:
       · مثلا زمانی که انرژی لازم برای ادراک ابژکت باندازه انرژی خود ابژکت باشد.

الف

       · این وضع در فیزیک مدرن، همواره بهانه ای شده برای سخن گفتن از کنترل ناپذیری اصولی.
       · آن سان که انگار از مختل کردن ابژکت مورد مشاهده بوسیله دستگاه مشاهده ناشی می شود.

ب

       · در این گونه موارد ـ در بی خبری از رابطه دیالک تیکی سوبژکت و ابژکت ـ ازعدم عینیت رخدادها درعرصه فیزیک کوانتومی سخن گفته می شود و از مشاهده نا پذیری اصولی این رخدادها.

       · مراجعه کنید به مشاهده پذیری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

       · میان انواع مختلف مشاهدات می توان بر مبنای عوامل زیرین تفاوت گذاشت:

الف
       · بربنیان چیستائی ابژکت مشاهده

ب
       · بربنیان چگونگی انجام مشاهده

ت
       · بر بنیان آماج مشاهده.

4
مشاهده ثبتی

       · مثلا آماج مشاهده می تواند ثبت پدیده های معینی باشد تا بتوان بر بنیان مواد حاصله از مشاهده، به تعمیم استنتاجی، طبقه بندی و غیره اقدام کرد.
       · این متد مشاهده ثبتی مثلا در علوم اجتماعی تجربی استعمال وسیع دارد.

5
مشاهده کنترلی

       · مشاهده کنترلی برای کردوکار علمی و عملی انسان ها از اهمیت بزرگی برخوردار است.

الف

       · آماج این نوع مشاهده در مشاهده روندهای طبیعی و یا مصنوعی (مثلا روندهای تکنیکی، تکنولوژیکی و غیره) عبارت است از تضمین جریان عادی این روندها و یا بهینه (مطلوب) سازی آنها.

ب

       · سیستم های حلاجی اطلاعات در جریان انقلاب علمی ـ فنی اهمیت هرچه بیشتری کسب می کنند و وظیفه انسان شاغل در تولید، اجرای هر چه وسیعتر فونکسیون های هدایت و تنظیم   می گردد و به همان اندازه نیز نقش مشاهده کنترلی افزایش می یابد.

ت

       · در هر تولید اوتوماتیزه شده، کار جسمی جای خود را عمدتا به حلاجی اطلاعات (مشاهده) می دهد که توسط دستگاه های کنترلی مربوطه ثبت می شوند و بر مبنای آنها تصمیم گیری های لازم برای تنظیم روند تولید مربوطه انجام می یابد.

پ

مشاهده ای که از دیرباز بخشی از روند تولید بوده، مشاهده ای است که همواره بر نظرات علمی استوار شده است.

ث

این امر نه تنها حاکی از وحدت گشتاورهای حسی و عقلی است، بلکه علاوه بر آن حاکی از وحدت کار جسمی و روحی است که روز بروز اهمیت بیشتری کسب می کند.

مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی، مشاهده پذیری، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر