۱۳۹۲ شهریور ۲۰, چهارشنبه

استنباط


پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین

   استنباط  به روند شناخت حسی و محصول آن اطلاق می شود.

1

   شناخت انسانی با استنباط حسی آغاز می شود و به تفکر انتزاعی ارتقا می یابد.

2

   درجریان تفکر انتزاعی، مواد استنباط شده از تجربه حسی مورد حلاجی   قرار می گیرند.

3


   به قول لنین، «راه دیالک تیکی شناخت حقیقت، یعنی راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی از استنباط زنده شروع می شود، به تفکر انتزاعی می رسد و از تفکر انتزاعی شروع می شود و به پراتیک می رسد.»
   (کلیات لنین، جلد 38، ص 160)  

4

   استنباط و تفکر دو مرحله جدا از هم روند شناخت نیستند، بلکه دو گشتاور روند شناخت اند، که متقابلا در یکدیگر نفوذ می کنند.

5

   در استنباط، واقعیت عینی به صورت ادراک و یا به صورت فرم بازتولید شده تصور بمثابه پدیده یگانه و واحدی موجود است، پدیده واحدی که در آن منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور هنوز از یکدیگر تفکیک نشده اند.

   مراجعه کنید به ادراک، تصور، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک تصادف و ضرورت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

6

   تفکیک (تفاوت گذاری میان) منفرد و عام، غیر ماهوی و ماهوی، تصادفی و ضرور در جریان حلاجی عقلی مواد حاصل از استنباط انجام می گیرد.
   یعنی در روند تفکر انجام می گیرد. 
7

   نظریه ای که بر آن است که استنباط  تنها منفرد، غیرماهوی و تصادفی را در بر می گیرد و تفکر در برگیرنده ی عام، ماهوی و ضرور است، به پاره کردن متافیزیکی و غیردیالک تیکی رشته پیوند میان منفرد و عام، نمود و بود (ماهیت)، تصادف و ضرورت مبادرت می ورزد.

   (به تخریب دیالک تیک منفرد (خاص) ـ عام، دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک تصادف و ضرورت مبادرت می ورزد.  مترجم) 

8

   چنین نظریه ای نهایتا به این نتیجه باطل می رسد، که گویا عام، ماهیت و ضرورت مولود خود تفکر اند. 
9

   شالوده نویرودینامیکی (عصبی ـ پویای) استنباط را سیستم علائم اولیه ی   کردوکار عصبی انسانی تشکیل می دهد.

   مراجعه کنید به احساس، تفکر، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر