پایان پذیر و پایان ناپذیر
(با نهایت و بی نهایت، با پایان و بی پایان)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
·
پایان
پذیر و پایان نا پذیر، خواص متضاد ماده متحرک اند و در وحدت با همدیگر حاکی از حقایق امور زیرند:
الف
·
حاکی از وحدت
مطلق و نسبی در حرکت و توسعه ماده اند.
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک نسبی و مطلق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
حاکی از وحدت
پیوست و گسست (تداوم و شکست) در حرکت و توسعه ماده اند.
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (تداوم و شکست) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
·
حاکی از وحدت
تغییرات کمی و تغییرات کیفی در حرکت و توسعه ماده اند.
· مراجعه
کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
1
·
ماده
متحرک بمثابه تنوع بی پایانی از فرم های وجود، فرم های ساختار، فرم های حرکت و فرم
های توسعه تفاوت مند پایان پذیر گسسته کیفی وجود دارد.
2
·
بنابرین،
پایان پذیر و پایان نا پذیر وحدتی را به دو لحاظ زیرین تشکیل می دهند:
الف
·
از سوئی بمثابه
هر فرم مشخص ماده متحرک در مکان و زمان که بلحاظ کمی و کیفی پایان پذیر، محدود و
نسبی است.
ب
·
از سوی دیگر
اما بمثابه فرم ماده که بلحاظ زمانی ـ مکانی، کیفی و کمی معین در عین حال حاکی از
خصلت مطلق حرکت و وحدت مادی جهان و لذا حاکی از پایان ناپذیری ماده در روند توسعه
بی پایان آن است.
3
·
مفاهیم
پایان پذیر و پایان ناپذیر و رابطه آندو نسبت به هم، دیری است که موضوع بررسی های
فلسفی اند.
4
·
نظریات زیر
در رابطه با پایان پذیر و پایان ناپذیر در تاریخ فلسفه و علوم منفرد، دستخوش
تحولات بزرگی بوده اند:
الف
·
نظریات مربوط
به ماهیت پایان پذیر و پایان نا پذیر
ب
·
نظریات مربوط
به روابط ماهوی پایان پذیر و پایان نا پذیر
ت
·
نظریات مربوط
به قابل شناسائی بودن پایان پذیر و پایان ناپذیر
5
·
متفکران
منفرد قاعدتا جنبه های مختلف پایان پذیر و پایان ناپذیر و یا وحدت آندو را مورد
تأکید قرار داده اند.
6
· فلسفه
مارکسیستی این نظریات مختلف را بمثابه راه حل های خاص و چه بسا یکجانبه ی مسئله پایان
پذیر و پایان نا پذیر برسمیت می شناسد و بطور دیالک تیکی از طریق زیر نفی می کند:
· فلسفه
مارکسیستی معارف حاصله راجع به ماهیت پایان پذیر و پایان نا پذیر را و همچنین مربوط
به وحدت پایان پذیر و پایان ناپذیر را در طول تاریخ فلسفه و علوم منفرد بر بنیان
ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تعمیم می دهد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر