۱۳۹۱ آبان ۸, دوشنبه

دیالک تیک پایان پذیر ـ پایان ناپذیر (3)

پایان پذیر و پایان ناپذیر
(با نهایت و بی نهایت، با پایان و بی پایان)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

·        پایان پذیر و پایان نا پذیر، خواص متضاد ماده متحرک اند و  در وحدت با همدیگر حاکی از حقایق امور زیرند:

الف
·        حاکی از وحدت مطلق و نسبی در حرکت و توسعه ماده اند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک نسبی و مطلق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        حاکی از وحدت پیوست و گسست (تداوم و شکست) در حرکت و توسعه ماده اند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (تداوم و شکست) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
ت
·        حاکی از وحدت تغییرات کمی و تغییرات کیفی در حرکت و توسعه ماده اند.

·  مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
·        ماده متحرک بمثابه تنوع بی پایانی از فرم های وجود، فرم های ساختار، فرم های حرکت و فرم های توسعه تفاوت مند پایان پذیر گسسته کیفی وجود دارد.

2
·        بنابرین، پایان پذیر و پایان نا پذیر وحدتی را به دو لحاظ زیرین تشکیل می دهند:

الف
·        از سوئی بمثابه هر فرم مشخص ماده متحرک در مکان و زمان که بلحاظ کمی و کیفی پایان پذیر، محدود و نسبی است.

ب
·        از سوی دیگر اما بمثابه فرم ماده که بلحاظ زمانی ـ مکانی، کیفی و کمی معین در عین حال حاکی از خصلت مطلق حرکت و وحدت مادی جهان و لذا حاکی از پایان ناپذیری ماده در روند توسعه بی پایان آن است. 

3
·        مفاهیم پایان پذیر و پایان ناپذیر و رابطه آندو نسبت به هم، دیری است که موضوع بررسی های فلسفی اند.

4
·        نظریات زیر در رابطه با پایان پذیر و پایان ناپذیر در تاریخ فلسفه و علوم منفرد، دستخوش تحولات بزرگی بوده اند:

الف
·        نظریات مربوط به ماهیت پایان پذیر و پایان نا پذیر

ب
·        نظریات مربوط به روابط ماهوی پایان پذیر و پایان نا پذیر

ت
·        نظریات مربوط به قابل شناسائی بودن پایان پذیر و پایان ناپذیر

5
·        متفکران منفرد قاعدتا جنبه های مختلف پایان پذیر و پایان ناپذیر و یا وحدت آندو را مورد تأکید قرار داده اند.

6
·  فلسفه مارکسیستی این نظریات مختلف را بمثابه راه حل های خاص و چه بسا یکجانبه ی مسئله پایان پذیر و پایان نا پذیر برسمیت می شناسد و بطور دیالک تیکی از طریق زیر نفی می کند:
·  فلسفه مارکسیستی معارف حاصله راجع به ماهیت پایان پذیر و پایان نا پذیر را و همچنین مربوط به وحدت پایان پذیر و پایان ناپذیر را در طول تاریخ فلسفه و علوم منفرد بر بنیان ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تعمیم می دهد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر