۱۳۹۱ مهر ۲۰, پنجشنبه

هماندیشی با مخملیان (3)


یا عاشق شیدا شو ، یا از بر ما واشو 
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
دین دین مخملیان

شاهرخ
خوبرویان جهان رحم ندارد دل شان
باید ازجان گذرد هرکه شود عاشق شان

روز اول که سرشتند گل شان
سنگی اندر گل شان بود، همان شد دل شان

1
·        مصراع سوم این رباعی ایراد وزنی و دست انداز دارد.
·        چیزی از آن کم و کسر و یا جا به جا شده است.

2
·        از این شعر فرم لومپنی ئی هم وجود دارد که توهین آمیز، زن ستیز و ضد اجتماعی است.

3
·        محتوای این شعر، غیررئالیستی، تحریفی، وارونه بینانه و کلا قابل بحث است: 

الف
·        مهربانی و نامهربانی همیشه در دیالک تیک زن و مرد تعیین می شود.
ب
·        مهربانی و نامهربانی همیشه در دیالک تیک اوبژکتیف ـ سوبژکتیف تعیین می شود.

ت
·        جنبه اوبژکتیف (عینی) است که تعیین کننده مهرمندی و قهرمندی دل ها ست، خواه دل مرد باشد و خواه دل زن.

پ
·        مهرمندی و قهرمندی دل ها، مادر زادی، جبلی، سرشتی، ارثی و بنیادی نیست.

·        یاو سرشتن گل بنی آدم (حافظ) و مزید بر آن، یاوه سنگی در آن که دل شده باشد، ارزش علمی و واقعی ندارد.

ث
·        دل زن و یا مرد در جهنم جامعه است که از مهر و یا قهر پر و خالی می شود.

ج
·         تصمیم در زمینه مهرمندی و قهرمندی دل، در رابطه ای دو طرفه و بوسیله زن و مرد گرفته می شود، نه یکطرفه، نه بوسیله خوبرویان و زشت رویان کذائی.

ح


زنان قهرمان
اثری از رضا اولیا

·        ادعای سنگدل بودن جنس زن، که در ادبیات قرون وسطی بشدت شایع است، یکی دیگر از اهرم ها و بهانه های تحقیر جنس زن است و باید مستقلا مورد تجزیه و تحلیل مشخص قرار گیرد.

خ
·        بنا بر تجارب غیرقابل انکار، جنس مرد صدها بار سنگدلتر از جنس مظلوم و ستمکش زن است.

د
·        ضمنا جاذیه زنانه (خوبروئی کذائی) تنها حربه ای است که جنس زن در اختیار دارد و باید چه بسا حتی به بهای خودستیزی، در نبرد اجتماعی ـ طبقاتی ـ جنسیتی  از آن حداکثر استفاده را بکند.

ذ
·        در حالیکه جنس مرد در جامعه طبقاتی ـ قبل از هر چیز ـ حربه تعیین کننده اقتصادی را در دست دارد و ببرکت آن، صدها حربه ریز و درشت مادی و معنوی، فکری و فرهنگی، تعلیمی و تربیتی دیگر را نیز.
·        و همه را از دم، بر ضد نیمه تحت ستم، بسته به میل و موقعیت بکار می برد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر