۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

هماندیشی با ناهید حیدری (3)

سرچشمه:
صفحه فیسبوک 
ناهید حیدری


میم

·        هدف از حد و قطع دست و اعدام نه کاهش تعداد مجرمین و مخالفین، بلکه چیز دیگری است.
·        فقط حدس بزنید، که آن چیز دیگر، چی می تواند باشد.

ناهید
·        به نظر شما چه می تواند باشد؟

میم
·        من هم باید حدس بزنم.
·        حدس من این است که این کردوکارها دلیل فرمال (صوری) دارد:

1
·        هدف حضرات از دیرباز،  استقرار حکومت الهی، در سنت صدر اسلام است.

2
·        درک خرده بورژوازی و روشنفکریت فئودالی ـ بورژوائی ـ سنتی از حکومت الهی، اجرای هرچه دقیقتر و سختگیرانه تر قوانین و آداب و سنن شرع انور است:
·        حد و قطع دست و اعدام، حجاب و ریش و چیزهای فرمال دیگر از قبیل نوع پوشش و تعظیم و احترام و حرف زدن و غیره از ان جمله اند.

3
·        بدین طریق، به جهان کذائی اسلام نشان داده می شود که در کشور گل و بلبل، حکومت الهی استقرار یافته است.

4
·        این چیزی جز فرمالیسم خالص و بی غل و غش نیست.

·        تا چشم کار می کند، از محتوا نه اثری هست و نه خبری.

·        نوشتجات دکتر علی شریعتی در این زمینه نمونه وارند:
·        ایشان کاری جز بازی با چیزهای فرمال ندارند:

مثال
·        ایشان میان واژه های آدم، انسان، بشر و غیره که فرم ها و قالب های مختلف برای مفهوم واحدی اند، تفاوت های عطیمی کشف می کنند و شیادانه به عوامفریبی موفقیت آمیز دست می زنند.

·        نان شان هم حسابی در روغن بوده و نان ورثه شان هم کماکان در روغن است. اگر بخت یار باشد، باید ترهات اینها تحلیل شوند و دست شان رو شود.

مثال دیگر

·        برای حل مسئله فقر در جامعه، الگوی حضرات، حضرت علی در صدر اسلام است که شبانه در به در می رفت و مواد غذائی به بینوایان می داد و اگر بیوه بینوائی هم می یافت، چیزهای دیگر هم می داد، با بچه هایش هم بازی می کرد. احمدی ما هم مو به مو ادای حضرت علی را با بینوایان زلزله زده و غیره در می آورد.

·        این مسئله اما باید تحلیل اوبژکتیف شود.
·        باید چرندیات اینها تحلیل شوند.

مریم


·        کلا دین و مذهب فقط فرم (صورت و ظاهر) همه چیز را می بیند:
·        عبادت صوری
·        حجاب صوری
·        و الی آخر.

·        در مورد جرم هم فقط فرم نمودین (صورت ظاهری) آن دیده می شود و برای آن مجازات در نظر گرفته و اجرا می شود، که مثلا چون دزدی با دست انجام یافته، باید دست قطع می شود.
·        یا اگر خونی ریخته شده، در مقابل آن، خونی ریخته می شود.
·        از نظر دین بررسی ماهیت و محتوای چیزها، پدیده ها و سیستم ها محلی از اعراب ندارد.

میم
·        خیلی ممنون مریم عزیز.
·        حق با شما ست.
·        اما فرمالیسم اشاعه بمراتب وسیعتری در جهان بطور کلی دارد.
·        یکی از نمایندگان اصلی فرمالیسم در قرن بیستم پخص پخیص حضرت شاملو و همگنانش بوده اند.
·        اگر عناصر فرمال را از اشعار شاملو و امثالهم حذف کنیم، چیز زیاد و بدرد بخوری باقی نمی ماند.
·        هنر حضرات همه از دم، بازی با عناصر فرمال است.

مثال

·        جلال آل احمد در اثر خود تحت عنوان «مدیر مدرسه» که تقلیدی ناشیانه از «بیگانه»، اثر آلبر  کامو ست، با سیگار بر لب، وارد اتاق رئیس فرهنگ می شود.
·        طرف فکر می کند که با این ادای فرمال، صوری و بی محتوا، شق القمر می کند.

·        البته در جامعه بلحاظ تفکر مفهومی عقب مانده، موفق هم بوده اند و هستند.
·        خیلی ها، این جور آدم ها را به عرش اعلی می برند و می پرستند.

·        نیچه و شاملو و آل احمد و شریعتی و غیره، به غیر از عوامفریبی صوری عملی و ادبی و «نظری»، هنری نداشته اند.
·        باید آثار و افکار این ها تحلیل شوند.
·        با تشکر مجدد از اشاره تان به این حقیقت امر بسیار مهم که ما به صراحت نیافتاده بودیم.
·        حسن هماندیشی همین است که مسئله روشن تر می شود.


پایان

۱ نظر: