مشاهده (1)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
·
مشاهده
به معانی زیر است:
الف
·
مشاهده
به نوعی از کردوکار عملی اطلاق می شود.
ب
·
مشاهده
به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به جهان عینی پیرامون شان اطلاق می شود.
ت
·
مشاهده
به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به خودشان اطلاق می شود.
·
(خود نگری)
پ
·
مشاهده ضمنا
بمثابه متد شناخت تلقی می شود که از ادراک آماجگرای حسی بی واسطه و یا با واسطه،
مستقیم و یا غیرمستقیم ابژکت مورد نظر تشکیل می گردد.
1
·
مشاهده
را در فرم بنیادی اش می توان در حیوانات نیز یافت.
2
·
مشاهده
از رفتار بطور غریزی مشروط حیوانات نسبت به محیط زیست ناشی می شود و فرم عمل (اکت)
نویروفیزیولوژیکی ئی را دارد.
3
·
خودویژگی
این عمل نویروفیزیولوژیکی وابسته به خصوصیات انواع جانوران تعیین می شود و بوسیله
تحریکات ناشی از شرایط محیط زیست مربوطه بوجود می آید.
4
·
مشاهده
اما بصورت توسعه یافته اش با کردوکار کاری پیوند دارد و لذا فرم مناسبات عملی خاص
انسانی با واقعیت عینی را تشکیل می دهد.
5
·
ساده
ترین روند کار با مشاهدات آغاز می شود.
6
·
انسان
ابتدائی که ابزار کارخود را از مواد معین و در فرم معین می سازد، قبلا باید
تأثیرات اشیاء ساخته شده از این مواد را در فرم مورد نظر، در کردوکار عملی خویش
مشاهده کرده باشد.
7
·
او ضمنا
در روند کار مشاهدات جدیدی را جامه عمل می پوشاند، با خواص جدید اشیاء پیرامون خود
آشنا می شود و آن خواص را مورد بهره برداری قرار می دهد.
8
·
مشاهده
از رفتار فعال انسان با محیط زیست خویش حکایت می کند.
9
·
مشاهده
فقط از ادراک منفعل تشکیل نمی یابد.
·
مراجعه
کنید به ادراک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
10
·
پیش شرط
مشاهده اغلب عبارت است از قرار گرفتن آگاهانه سوبژکت شناسنده و کوشنده در مقابل
ابژکت (موضوع) شناخت.
11
·
گشتاور
فعال مشاهده را در واقعیات امور زیر می توان دید:
الف
·
اولا در
اینکه ابژکت مشاهده شونده ـ قاعدتا ـ آگاهانه انتخاب می شود.
ب
·
ثانیا در
اینکه مشاهده برای آماج معینی صورت می گیرد.
ت
·
ثالثا در
اینکه مشاهده از هر دو نظر هدفمند است.
12
·
حتی در
صورتی که مشاهده بطور تصادفی صورت گیرد، یعنی نه ابژکت مورد مشاهده آگاهانه انتخاب
شود و نه آماج مشاهده از قبل تعیین شود، مشاهده تنها زمانی ارزش عملی کسب خواهد
کرد و برای شناخت مهم خواهد بود که به شرح زیر باشد:
الف
·
با
مشاهدات دیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
ب
·
الهامبخش
مشاهدات جدید باشد.
ت
·
الهامبخش
تشخیصات جدید باشد.
پ
·
در
چارچوب سیستم نظری موجودی قرار داده شود و الی آخر.
13
·
به عبارت
دیگر، زمانی که کردوکار فعال عملی و نظری (تئوریک) انسان بتواند مشاهده تصادفا
انجام گرفته را در پیوندهای موجود نظم و ترتیب بخشد.
14
·
بنابرین
هر مشاهده ای نه تنها حاکی از رابطه عملی انسان با محیط زیست خویش است، بلکه
همزمان عناصر نظری او نسبت به جهان را نیز در بر دارد.
15
·
این وحدت
رابطه عملی و رابطه نظری با جهان، خود را بویژه در مشاهده علمی آشکار می سازد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر