صفحه فییس بوک
بهرام رحمانی
منبع:
جهلنگیر موالی
میم
·
با توسل به نقل قول های ناقص و به
دلخواه بریده از متون کلاسیک ها فقط می توان به عوامفریبی دست زد، ولی هرگز نمی
توان به روشنگری انقلابی نایل آمد.
·
مذهب، دیالک تیکی از آه و افیون بوده، است و خواهد
بود:
الف
·
مذهب از سوئی توده های مولد و زحمتکش تحت ستم و
سرکوب را امید می بخشد و به مقاومت و پیکار فرامی خواند.
ب
·
مذهب اما از سوی دیگر توده های مولد و زحمتکش را تخدیر
می کند و به تسلیم و تحمل و کرنش فرامی خواند.
·
مذهب فرمی از شعور اجتماعی است و هر طبقه اجتماعی،
آش طبقاتی خود را در آن می پزد.
·
محتوای مذهب همیشه و همه جا، طبقاتی می ماند.
·
فرم مذهب اما تقریبا همیشه همان می ماند.
·
تعیین کننده محتوای آن است.
تی تی
بسیاری
از جنگ ها و کشتارها، فقط و فقط با پشتوانه و قدرت گرفتن از مذهب به وقوع پیوسته
است.
·
بظاهر حق با دوست مان است.
1
·
ولی واقعیت این است که هیچ جنگی منشاء مذهبی نداشته، ندارد و نخواهد
داشت.
·
جنگ همیشه منشاء طبقاتی دارد.
2
·
و هر طبقه اجتماعی، ایدئولوژی خاص خود را دارد.
3
·
اگر مذهب، ایدئولوژی طبقات اجتماعی باشد، آنگاه جنگ هم می تواند زیر پرچم
مذهب شعله ور شود.
·
همه جنگ های قرون وسطی ـ بدون استثناء ـ زیر پرچم مذهب شعله ور شده اند:
الف
·
هم اربابان فئودال اروپا زیر پرچم مذهب (کاتولیسیسم) می جنگیدند.
ب
·
و هم دهقانان زیر علم مذهب (پروتستانتیسم) بر ضد نظام فئودالی به
مبارزات رهائی بخش دهقانی مبادرت می ورزیدند.
توماس مونتسر (1489
ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و
انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از
هواداران مارتین لوتر بود.
بعد بر ضد
روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به
سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او
که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ
پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف
مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و
ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه
خویش بر امد.
امتیازات
اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و
گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در
جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال
1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت و در 36 سالگی به دار آویخته شد.
·
چه بسا حتی در رأس جنبش های رهائی بخش دهقانی، کشیشه و کشیش سلحشوری
از جنس همسر و خود توماس مونتسر قرار داشته اند.
·
این حقیقت امر تجربی ـ تاریخی نشان می دهد که مذهب فرمی از شعور اجتماعی
است و محتوای آن را طبقات اجتماعی مختلف تعیین می کنند.
4
·
زیر پرچم مذهب، هم سرکوب توده های مولد و زحمتکش انجام می گیرد و هم جنبش
رهائی بخش ملی و اجتماعی خلق ها و توده ها.
·
مذهب دیالک تیک آه و افیون است:
الف
·
مذهب هم پرچم امید و آرمان و مقاومت و پیکار است.
ب
·
و هم وسیله توجیه ستم و نابرابری و اسباب تخدیر و
تحقیر و تخریب ایدئولوژیکی توده های مولد و زحمتکش است.
5
·
مذهب روی هم رفته شعور وارونه است.
·
جهان بینی مذهبی جامعه و جهان را وارونه منعکس می کند، پا در هوا
منعکس می کند و لذا به مسائل زندگی، پاسخ وارونه می دهد و توده های مولد و زحمتکش
را به گمراه می برد.
6
·
مذهب ـ به مثابه ایدئولوژی ـ همیشه و همه جا مهر طبقاتی بر پیشانی
خود دارد.
·
مذهب ماورای طبقاتی وجود ندارد.
7
·
فقط عوامفریبان، به جای دست بردن به ریشه ها، پدیده های روبنائی را
عمده و چه بسا حتی مطلق می کنند و ماهیت طبقاتی مذهب و هر چیز مشابه دیگر را سرپوش
می نهند، تا تیشه بر ریشه مبارزات رهائی بخش حلق ها و توده ها فرود آورند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر