۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

هماندیشی با بهرام رحمانی (1)

صفحه فییس بوک
بهرام رحمانی

 منبع:
جهلنگیر موالی

میم
 
·        با توسل به نقل قول های ناقص و به دلخواه بریده از متون کلاسیک ها فقط می توان به عوامفریبی دست زد، ولی هرگز نمی توان به روشنگری انقلابی نایل آمد.

·        مذهب، دیالک تیکی از آه و افیون بوده، است و خواهد بود:

الف
·        مذهب از سوئی توده های مولد و زحمتکش تحت ستم و سرکوب را امید می بخشد و به مقاومت و پیکار فرامی خواند.

ب
·        مذهب اما از سوی دیگر توده های مولد و زحمتکش را تخدیر می کند و به تسلیم و تحمل و کرنش فرامی خواند.

·        مذهب فرمی از شعور اجتماعی است و هر طبقه اجتماعی، آش طبقاتی خود را در آن می پزد.

·        محتوای مذهب همیشه و همه جا، طبقاتی می ماند.
·        فرم مذهب اما تقریبا همیشه همان می ماند. 

·        تعیین کننده محتوای آن است.

تی تی
بسیاری از جنگ ها و کشتارها، فقط و فقط با پشتوانه و قدرت گرفتن از مذهب به وقوع پیوسته است.

·        بظاهر حق با دوست مان است.

1
·        ولی واقعیت این است که هیچ جنگی منشاء مذهبی نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
·        جنگ همیشه منشاء طبقاتی دارد.

2
·        و هر طبقه اجتماعی، ایدئولوژی خاص خود را دارد.

3
·        اگر مذهب، ایدئولوژی طبقات اجتماعی باشد، آنگاه جنگ هم می تواند زیر پرچم مذهب شعله ور شود.

·        همه جنگ های قرون وسطی ـ بدون استثناء ـ زیر پرچم مذهب شعله ور شده اند:

الف
·        هم اربابان فئودال اروپا زیر پرچم مذهب (کاتولیسیسم) می جنگیدند.

ب
·        و هم دهقانان زیر علم مذهب (پروتستانتیسم) بر ضد نظام فئودالی به مبارزات رهائی بخش دهقانی مبادرت می ورزیدند.

 توماس مونتسر (1489 ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود.
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر امد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت و در 36 سالگی به دار آویخته شد.


·        چه بسا حتی در رأس جنبش های رهائی بخش دهقانی، کشیشه و کشیش سلحشوری از جنس همسر  و خود توماس مونتسر قرار داشته اند.
 
·        این حقیقت امر تجربی ـ تاریخی نشان می دهد که مذهب فرمی از شعور اجتماعی است و محتوای آن را طبقات اجتماعی مختلف تعیین می کنند.

4
·        زیر پرچم مذهب، هم سرکوب توده های مولد و زحمتکش انجام می گیرد و هم جنبش رهائی بخش ملی و اجتماعی خلق ها و توده ها.

·        مذهب دیالک تیک آه و افیون است:

الف
·        مذهب هم پرچم امید و آرمان و مقاومت و پیکار است.

ب
·         و هم وسیله توجیه ستم و نابرابری و اسباب تخدیر و تحقیر و تخریب ایدئولوژیکی توده های مولد و زحمتکش است.

5


·        مذهب روی هم رفته شعور وارونه است.
·        جهان بینی مذهبی جامعه و جهان را وارونه منعکس می کند، پا در هوا منعکس می کند و لذا به مسائل زندگی، پاسخ وارونه می دهد و توده های مولد و زحمتکش را به گمراه می برد.

6
·        مذهب ـ به مثابه ایدئولوژی ـ همیشه و همه جا مهر طبقاتی بر پیشانی خود دارد.
·        مذهب ماورای طبقاتی وجود ندارد.

7
·        فقط عوامفریبان، به جای دست بردن به ریشه ها، پدیده های روبنائی را عمده و چه بسا حتی مطلق می کنند و ماهیت طبقاتی مذهب و هر چیز مشابه دیگر را سرپوش می نهند، تا تیشه بر ریشه مبارزات رهائی بخش حلق ها و توده ها فرود آورند.  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر