منبع: آگاهی و خرد
میم
·
منظور گاندی چیست؟
استاد
خوب هر
کدام از ما می خواهیم دنیا را آنگونه ببینیم که ما می خواهیم.
گاندی می
گوید:
تغییر
دنیا به آنچه که شما می خواهید مقدور نیست الا اینکه این تغییر را در خود ایجاد
کنید.
·
منظور
گاندی بی کمترین تردید با برداشت شما انطباق ندارد:
·
گاندی
تغییر جهان بوسیله انسان را حاشا نمی کند:
·
« شما
باید جزئی از تغییری باشید که می خواهید در دنیا ببینید.»
·
این حکم
گاندی بدان معنی است که انسان قادر به تغییر دنیا ست و نه هیچ واره و هیچ کاره.
·
شما اما
انسان را ناتوان از تغییر جهان تلقی می کنید و توان تحول بخش او را به تحول خویشتن
خویش محدود می سازید.
·
این نظر
شما نمی تواند با نظر گاندی انطباق داشته باشد.
·
گاندی از
فرق سر تا نوک پا انقلابی بوده است:
·
گاندی
کمترین تردید در توان تحول بخش بشری نداشته است.
·
گاندی بی
تردید به نقش تاریخساز توده های مولد و زحمتکش، یعنی به توان جهاندگرگونساز انسان
ها ایمان راسخ و بی خلل داشته است.
·
البته فرمولبندی
گاندی و یا ترجمه آن به فارسی، پیچیده و مغلق است.
·
تغییر
هرچیز اصولا با تغییر خود تغییردهنده در پیوند دیالک تیکی است:
·
دیالک تیک
سوبژکت ـ اوبژکت.
·
دیالک
تیک مولد و مولود
·
اگر آهنگر
به دانش و تجربه لازم برای تغییر آهن به گاوآهن مجهز نباشد، به قول گاندی اگر خود
را بلحاظ نظری و تجربی تغییر نداده باشد، نمی تواند از آهن، گاوآهن تولید کند، یعنی
جهان پیرامون خود را به سهم خود تحول بخشد.
استاد
هموطن عزیز با درود
من در اینجا، با نوع جدیدی از هماندیشی روبرویم
که طرف مقابل اصلا در جریان آن نیست.
·
خیلی
ممنون
·
شما نقل
قولی از مهاتما گاندی منتشر کرده اید و ما پرسیده ایم که منظور گاندی چیست؟
·
·
شما به
پرسش ما پاسخ داده اید:
استاد
خوب هر
کدام از ما می خواهیم دنیا را آنگونه ببینیم که ما می خواهیم.
گاندی می
گوید:
تغییر
دنیا به آنچه که شما می خواهید مقدور نیست الا اینکه این تغییر را در خود ایجاد
کنید.
·
ما پاسخ
شما را مورد تأمل قرار داده ایم و در زیر همان نقل قول درج کرده ایم تا هماندیشی
ادامه یابد.
·
شما با
این پاسخ به پرسش ما عملا وارد هماندیشی با ما شده اید.
·
معلوم
نیست که چرا احساس می کنید که در جریان هماندیشی نبوده اید.
·
هماندیشی
همین است، دیگر.
·
هماندیشی
که حتما نباید شاخ و دم داشته باشد.
استاد
شما توضیحی بر واضحاتی را بصورت سؤال عمومی و نه
حتی خصوصی مطرح کرده اید.
·
ما زیر
مطلب شما نوشته ایم:
·
منظور
گاندی چیست؟
·
·
شما به
ما ایراد می گیرید که این پرسش اولا توضح واضحات بوده که در فرم پرسش پرسیده شده
است.
·
ثانیا این
پرسش نه خصوصی، بلکه عمومی مطرح شده است.
·
اگر بفرض
پرسش ما توضیح واضحات (؟) بوده، پس استاد
به چه دلیل پاسخ داده اند؟
·
می
توانستند بنویسند که پرسش شما پاسخ ندارد، چون توضیح واضحات است.
استاد
علیرغم تعجب اولیه از طرح سؤال شما درباره مطلبی
از گاندی، در نهایت با نظر شما در وبلاگی روبرو شدم که اصلا از وجود آن خبرنداشتم
و به چنین گفتگوئی هم دعوت نشده بودم.
·
زمانه
غریبی است:
1
·
طرح پرسشی
راجع به نقل قولی از گاندی برای استاد
دانشگاه در غرب تعجب انگیز است.
·
جهان
ظاهرا پادگانی است و پرسش محلی از اعراب ندارد.
·
فقط باید
هر مطلبی را از هرکس خواند و پذیرفت و خفت.
2
·
تعجب
انگیزتر این است که هماندیشی در وبلاگی منتشر شود که استادان از وجود آن اصلا بی
خبرند.
·
چرا؟
·
مگر چه
ایراد دارد، در وبلاگ بی سر و پائی هم هماندیشی با همنوعی منتشر شود تا خواننده ها
از چالش فکری همنوعان خویش با خبر شوند؟
3
·
تعجب
انگیزتر اینکه استاد به چنین گفت و گوئی دعوت نشده اند.
·
استاد در
پرسش و پاسخ شرکت می کنند و بعد اعلام می دارند که دعوت نامه لازم بوده است.
·
بدین
طریق برای هر پرسشی راجع به هر نظری باید قبلا دعوت نامه ای به ناشر صاحب نظر
فرستاد.
استاد
البته توضیحات شما برایم بعنوان یک کارشناس سیاسی
بسیار جای تامل داشت.
·
خوب، چه
بهتر از این؟
·
توضیحات
بی سر و پائی و تأمل استاد دانشگاهی.
·
گیرم که
بدون دعوت نامه ای.
استاد
آنجا که گاندی را یک انقلابی از سر تا پا خوانده
بودید.
·
قبل از
انقلابی نامیدن گاندی مطلبی گفته نشده بود؟
1
·
ایا گفته
نشده بود که گاندی به سوبژکتیویته (فاعلیت) بنی بشر باور دارد و انسان را قادر به
تغییر جهان می داند و شما بر خلاف او بنی بشر را فقط قادر به تغییر خویشتن خویش می
دانید؟
2
·
ضمنا
توضیح داده نشده بود که تغییر هرچیز اصولا با تغییر خود تغییردهنده در پیوند دیالک
تیکی است:
·
دیالک تیک
سوبژکت ـ اوبژکت.
استاد در
این زمینه نظری ندشتند؟
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر