۱۳۹۱ شهریور ۱۹, یکشنبه

هماندیشی با دنیای این روزای ما (1)

سرچشمه:
صفحه فیس بوک
دنیای این روزای ما


• این را می گویند تعریف تحریف گشته ای از علیت بی آغاز و بی انجام.

• خود میخ معیوب هم حتما علتی داشته و آن علت نیز به نوبه ی خود علتی و الی آخر.

• در هستی طبیعی و اجتماعی، معلولی یافت نمی شود که علتی نداشته باشد و علتی نیز یافت نمی شود که به نوبه خود معلول علتی نبوده باشد.

• مراجعه کنید به دیالک تیک علت و معلول در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

http://hadgarie.blogspot.de/2011/08/1.html

ارسطو

• علت آغازین و یا علت العلل، یاوه ای بیش نیست که ارسطو از سر استیصال، اختراع کرده و به تئولوژی (فقه) به میراث نهاده است.

• چون هر «خالقی»، خود «مخلوقی» است و هر «مخلوقی» به نوبه خود «خالق» «مخلوقی» دیگر است.


• با طناب قانون علیت نمی توان به چاه توضیح کامل و بی عیب و نقص چیزها، پدیده ها و سیستم ها اندر شد و سالم و سر حال بیرون آمد.

به همین دلیل است که هگل از بی پایانی کریه سخن می گوید.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر