• این را می گویند تعریف تحریف گشته ای از علیت بی آغاز و بی انجام.
• خود میخ معیوب هم حتما علتی داشته و آن علت نیز به نوبه ی خود علتی و الی آخر.
• در هستی طبیعی و اجتماعی، معلولی یافت نمی شود که علتی نداشته باشد و علتی نیز یافت نمی شود که به نوبه خود معلول علتی نبوده باشد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک علت و معلول در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
http://hadgarie.blogspot.de/2011/08/1.html
• علت آغازین و یا علت العلل، یاوه ای بیش نیست که ارسطو از سر استیصال، اختراع کرده و به تئولوژی (فقه) به میراث نهاده است.• چون هر «خالقی»، خود «مخلوقی» است و هر «مخلوقی» به نوبه خود «خالق» «مخلوقی» دیگر است.
• با طناب قانون علیت نمی توان به چاه توضیح کامل و بی عیب و نقص چیزها، پدیده ها و سیستم ها اندر شد و سالم و سر حال بیرون آمد.
به همین دلیل است که هگل از بی پایانی کریه سخن می گوید.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر