نه اندیشه مادرزاد وجود دارد و نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن را باید مثل هرعلم، در روندی دشوار فراگرفت.
روشنار
• تفاوت قانون و متد درمباحث رياضي دقيقا در چيست؟
• باتوجه به نوشته شين ميم، «متد مفهوم مکمل ديگري براي تئوري است.
• تئوري، سيستمي از قوانين است و متد، سيستمي از قواعد.
• فرق تئوري و متد را مي توان در مثال ساده اي نشان داد.
• فرمول جبري زير را در نظر بگيريم:
اندیشیدن را باید مثل هرعلم، در روندی دشوار فراگرفت.
روشنار
• سوالات زيادي دارم که به مرور طرح خواهم کرد.
1
• تفاوت قانون و متد درمباحث رياضي دقيقا در چيست؟
• باتوجه به نوشته شين ميم، «متد مفهوم مکمل ديگري براي تئوري است.
• تئوري، سيستمي از قوانين است و متد، سيستمي از قواعد.
• فرق تئوري و متد را مي توان در مثال ساده اي نشان داد.
• فرمول جبري زير را در نظر بگيريم:
(a - b)²=a² - 2ab+b²
• اين فرمول نشاندهنده يک قانون جبري است.
• اين قانون در باره آنچه که ما بايد انجام دهيم و يا مجاز به انجام آن هستيم، مطلبي بيان نمي کند.
• اين وظيفه را قاعده به عهده مي گيرد:
قاعده
مربع تفريق دو عدد مفروض، مساوي است با مربع عدد اول، منهاي دو برابر عدد اول ضرب در عدد دوم، بعلاوه مربع عدد دوم.
مربع تفريق دو عدد مفروض، مساوي است با مربع عدد اول، منهاي دو برابر عدد اول ضرب در عدد دوم، بعلاوه مربع عدد دوم.
• تئوري همواره مقدم بر متد است.
• متد ـ به مثابه سيستم قواعد ـ بر بنیان تئوري ـ به مثابه سيستم قوانين ـ تشکیل می شود.
• خواهش مي کنم در اين مورد توضيح دقيق بدهيد.
شین میم شین
• خیلی ممنون
• در باره متد مطالب مفصلی در دست ترجمه است که پس از پایان سلسله مقالات موسوم به «تدارک توضیح تئوری شناخت» و تئوری شناخت، منتشر خواهد شد.
• در باره تئوری مطالبی منشتر شده است:
• به عنوان مثال: مراجعه شود به دیالک تیک پراتیک و تئوری
• شاید یادآروی اش ضرر نداشته باشد که خوداندیشی باید بصورت زنده تمرین و فراگرفته شود و نه بصورت مرده.
• مثلا با حفظ تعاریف خشک و جامد، بدان سان که در اسکولاستیک متداول بوده است.
• ما ترجیح می دهیم، شعری را نقد کنیم و ضمنا هم متد و تئوری شاعر را کشف و تحلیل کنیم و هم متد و تئوری مارکسیستی را حتی المقدور بکار بندیم و ضمنا بدان سوهان زنیم و تیزتر و کارآترش سازیم.
• فقط در این صورت است که می توان به استقلال اندیشه دست یافت و خود را از آیات و احادیث و روایات بی نیاز ساخت.
• فرق هم نمی کند، کدام آیات و احادیث.
• شما هر حکایت و یا هر شعری را که دوست دارید، تجزیه و بعد تحلیل کنید و با تحلیلی که ما از آن به عمل می آوریم، مقایسه کنید.
• در این گونه چالش های فکری است که تئوری و متد درک می شود.
• تحلیل، کار فرساینده و انرژی طلبی است، ولی کاری سازنده و رهائی بخش است.
• زنده باشید
• در باره متد مطالب مفصلی در دست ترجمه است که پس از پایان سلسله مقالات موسوم به «تدارک توضیح تئوری شناخت» و تئوری شناخت، منتشر خواهد شد.
• در باره تئوری مطالبی منشتر شده است:
• به عنوان مثال: مراجعه شود به دیالک تیک پراتیک و تئوری
• شاید یادآروی اش ضرر نداشته باشد که خوداندیشی باید بصورت زنده تمرین و فراگرفته شود و نه بصورت مرده.
• مثلا با حفظ تعاریف خشک و جامد، بدان سان که در اسکولاستیک متداول بوده است.
• ما ترجیح می دهیم، شعری را نقد کنیم و ضمنا هم متد و تئوری شاعر را کشف و تحلیل کنیم و هم متد و تئوری مارکسیستی را حتی المقدور بکار بندیم و ضمنا بدان سوهان زنیم و تیزتر و کارآترش سازیم.
• فقط در این صورت است که می توان به استقلال اندیشه دست یافت و خود را از آیات و احادیث و روایات بی نیاز ساخت.
• فرق هم نمی کند، کدام آیات و احادیث.
• شما هر حکایت و یا هر شعری را که دوست دارید، تجزیه و بعد تحلیل کنید و با تحلیلی که ما از آن به عمل می آوریم، مقایسه کنید.
• در این گونه چالش های فکری است که تئوری و متد درک می شود.
• تحلیل، کار فرساینده و انرژی طلبی است، ولی کاری سازنده و رهائی بخش است.
• زنده باشید
روشنار
• از پاسخ ممنون .
• من دانشجوی رشته ریاضی ام.
• تمریناتی که برای تفکر می دهید، فوق العاده هستند و باور نکردنی اند.
• البته پدرم می گویند، افرادی مانند شما استخوان خورد کرده این مسایل اند.
• از کودکی پدرم - که امروزچشمانش به قول خودش به فردای فرزندان این کشور و چه بسا حتی فردای فرزند دشمنانش دوخته شده است - برایم گلستان و غیره می خواند و از روی آن به من دیکته می گفت .
• تحلیل شما نو، ریاضی وار و منطقی و به قول خودتان دیالکتیکی است.
• من به عنوان یک ریاضی دوست که به ادبیات عشق می ورزم از تحلیل های شما می آموزم .
• سوالات بسیاری دارم.
• کتاب دیالکتیک ریاضی راخوانده ام.
• بزودی سؤالات خود را در مورد دیالکتیک خواهم نوشت.
• از شما، خانم سنگزاد و ربابه که هر دو به نظرم جوان هستند و سر پر شوری دارند، و بقیه ممنونم.
• اگر ممکن است آنچه را که در پاسخ بالا قول داده اید زود تر منتشر سازید.
• من دانشجوی رشته ریاضی ام.
• تمریناتی که برای تفکر می دهید، فوق العاده هستند و باور نکردنی اند.
• البته پدرم می گویند، افرادی مانند شما استخوان خورد کرده این مسایل اند.
• از کودکی پدرم - که امروزچشمانش به قول خودش به فردای فرزندان این کشور و چه بسا حتی فردای فرزند دشمنانش دوخته شده است - برایم گلستان و غیره می خواند و از روی آن به من دیکته می گفت .
• تحلیل شما نو، ریاضی وار و منطقی و به قول خودتان دیالکتیکی است.
• من به عنوان یک ریاضی دوست که به ادبیات عشق می ورزم از تحلیل های شما می آموزم .
• سوالات بسیاری دارم.
• کتاب دیالکتیک ریاضی راخوانده ام.
• بزودی سؤالات خود را در مورد دیالکتیک خواهم نوشت.
• از شما، خانم سنگزاد و ربابه که هر دو به نظرم جوان هستند و سر پر شوری دارند، و بقیه ممنونم.
• اگر ممکن است آنچه را که در پاسخ بالا قول داده اید زود تر منتشر سازید.
شین میم شین
• خیلی ممنون
• ما هم راستش را بخواهید، خوداندیشی را تمرین می کنیم.
• هر آنچه هم که تحلیل می کنیم، اگر روز بعد تحلیلش کنیم، چیز دیگری و دقیقتری و همزمان و کماکان چیز ناقص و معیوبی خواهد بود.
• اگر شما روی حکایاتی که تحلیل شده اند، تأمل کنید، حتما متوجه خواهید شد که خیلی نکته ها هنوز کشف نشده اند.
• این در لایتناهیت واقعیت عینی است که هر شناختی را نسبی می سازد.
• آشنائی با سعدی را ما هم مدیون پدر خویشیم.
• دهقانی که در مکتبی گلستان و قرآن و احادیث و غیره خوانده بود.
• دیالک تیک را در حرف نمی شناخت، ولی دیالک تیکی می اندیشید:
• آشنائی با میراث سعدی از انسان ها دیالک تیسین می سازد.
• خوش به حال تان که پدری دارید.
• تئوری را باید نخست از آن خود کرد و بعد در کوره زندگی روزمره، تجارب تاریخی و شخصی و غیره به محک زد، تدقیق کرد، تصحیح کرد، چه بسا حتی رد کرد و ضمنا هضم.
• ما هم راستش را بخواهید، خوداندیشی را تمرین می کنیم.
• هر آنچه هم که تحلیل می کنیم، اگر روز بعد تحلیلش کنیم، چیز دیگری و دقیقتری و همزمان و کماکان چیز ناقص و معیوبی خواهد بود.
• اگر شما روی حکایاتی که تحلیل شده اند، تأمل کنید، حتما متوجه خواهید شد که خیلی نکته ها هنوز کشف نشده اند.
• این در لایتناهیت واقعیت عینی است که هر شناختی را نسبی می سازد.
• آشنائی با سعدی را ما هم مدیون پدر خویشیم.
• دهقانی که در مکتبی گلستان و قرآن و احادیث و غیره خوانده بود.
• دیالک تیک را در حرف نمی شناخت، ولی دیالک تیکی می اندیشید:
• آشنائی با میراث سعدی از انسان ها دیالک تیسین می سازد.
• خوش به حال تان که پدری دارید.
• تئوری را باید نخست از آن خود کرد و بعد در کوره زندگی روزمره، تجارب تاریخی و شخصی و غیره به محک زد، تدقیق کرد، تصحیح کرد، چه بسا حتی رد کرد و ضمنا هضم.
1
• ریاضیات بویژه هندسه، حسنش این است که آدمی خوداندیشی و منطقی اندیشی می آموزد.
2
• عیب علم ریاضی این است که انتزاعی است و پیدا کردن قرینه مشخص برای اغلب مسائل مطروحه بسیار دشوار.
3
• خطر آموزشی دیگر ریاضی ـ بویژه جبر ـ ساده کردن مسائل بغرنج است که امروزه خیلی مد شده است.
• بهتر است که به سؤالات خود، خود از طریق خوداندیشی و ژرفکاوی جواب بیابیم.
• سؤالات می توانند موتور خوداندیشی باشند.
• طرح سؤال، خود هنری است و کشف پاسخ بدان هنری بزرگتر.
• شیوه های پرسش و پاسخ، اما شیوه های اسکولاستیکی اند، کشنده اند، نه سازنده.
• به جای طرح سؤال باید هماندیشی کرد.
• چون هماندیشی، هر دو طرف هماندیشی را به خوداندیشی وامی دارد.
• ضرب المثلی را، بیتی از حافظ و یا سعدی را بردارید و مستقلا تحلیل کنید و بعد از هماندیشی بخواهید که او هم آن بیت را مورد تأمل قرار دهد.
• در روند چالش فکری است که هر دو طرف، خوداندیشی می آموزند.
• نه در طرح پاسیف پرسش انتزاعی و کلی.
خیلی ممنون
و با درود و سپاس بر و از پدرتان
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر