سرچشمه:
فیسبوک آشنا ملک
·
پی بردن به این حقیقت امر تعیین کننده و
تکاندهنده اما خود کشف بزرگی است و خردی اندیشنده، کوشنده و نا آرمنده می طلبد.
·
مراجعه کنید به «ایراسیونالیسم مدرن
و دفاع از خرد»
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
·
در همین کشف غول آسا که در چند واژه ساده تبیین
می یابد، دنیائی معنا نهان شده است:
1
·
بنی بشر سلب «مالکیت بر وسایل اساسی تولید» گشته
ی «تنها و بی پناه و بی کس رها شده» در برهوت جامعه طبقاتی ـ چه بسا ـ برای رفع
نیازهای مادی و معنوی و روحی مبرم خویش ـ علیرغم تلاش وافر ـ از پیدا کردن وسیله
درخور ـ در عالم رئال ـ عاجز می ماند و ناگزیر به اختراع آن در عالم خیال می
پردازد.
2
·
جایگزین سازی وسیله و یا دوست رئال مؤثر و به
درد بخور در عالم رئال با وسیله و یا دوست اختراعگشته در عالم خیال، نا کامی بعدی
را پیشاپیش در بطن خود نهفته دارد، به قول کامپیوتریست ها، «پیشبرنامه ریزی
شده» دارد.
3
·
دیالک تیک رئال و خیال، اما چیزی جز بسط و تعمیم
دیالک تیک رئال و ایدئال نیست.
·
دوست (و یا هر چیز دیگر) که در عالم بی سد و بند
و آزاد خیال اختراع می شود، چه بسا کپیه دوست ایدئال پوشیده در شولای رؤیا ست.
4
·
اختراع دوست و یا هر چیز مورد نیاز دیگر در عالم
خیال اما یکی از خصوصیات اساسی انسان مولد است.
·
بدترین نساج و بنا ـ به قول مارکس ـ بر بهترین عنکبوت
و زنبور از آن رو برتری دارد که خانه مورد نیاز خود را قبل از ساختن در عالم رئال،
در عالم خیال می سازد و بعد مدل ایدئال خود را با کاهگل و سنگ و سیمان و غیره چنان
مادیت می بخشد که حاصل نهائی کار در خطوط کلی و تعیین کننده اش، شباهت غریبی به
مدل فکری او پیدا می کند:
·
دیالک تیک ماده و روح، وجود و شعور، خانه رئال و
خانه ایدئال!
·
ایدئال را به معنی فکری نیز باید تلقی کرد و نه
فقط به معنی آرزوئی و در نهایت کمال و بی عیبی!
5
·
اختراع دوست در عالم خیال اما با طرحریزی مدل
فکری خانه تفاوت اساسی دارد.
·
دوست ایدئال را ـ بر خلاف خانه ایدئال ـ بدشواری
می توان در عالم رئال بازسازی کرد تا در
نهایت در خطوط کلی اش شبیه دوست ایدئال باشد.
·
پشیمانی و درد و اندوه دیرآشنای «آشنا» همین جا
ست!
·
انسان موجودی اندیشنده، تحول یابنده، خودجو،
خودآگاه و خودمختار است و با خانه تفاوت ژرف دارد.
6
·
«آشنا»
که سهل است، حتی خدا پس از اختراع حوا و آدم بر طبق مدل فکری خویش، مجبور شدن که
خود را از شر آندو خلاص کند، به موجودات خیالی از جنس اجنه و ملائکه دل خوش کند و
در عزلت و تنهائی ابدی خویش در لایتناهیت هستی از یادها برود!
7
·
شاید بهتر آن باشد که انسان ـ قبل از همه ـ به
فکر خودشناسی باشد که در دیالک تیک خودشناسی ـ جامعه شناسی جامه عمل می تواند
بپوشد.
·
خودآگاهی بدین معنی، اسم رمز بی نیازی از «یار
گمگشته» بی نام و نشان کذائی است.
·
کلید این قفل زنگاربسته ی عتیق دیرین را نه اختراعی، بلکه کشف غول آسائی به نام «درک
ماتریالیستی تاریخ» در اختیار بنی بشر قرار می دهد.
پایان
ویرایش:
پاسخحذف«آشنا» که سهل است، حتی خدا پس از اختراع حوا و آدم بر طبق مدل فکری خویش، مجبور شد که خود را از شر آندو خلاص کند، به موجودات خیالی از جنس اجنه و ملائکه دل خوش کند و در عزلت و تنهائی ابدی خویش در لایتناهیت هستی از یادها برود!