پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
7
·
در پاسخ
به سؤال مربوط به محتوای قانونمندی های کلی از آناکسی
مندر تا هراکلیت شاهد پیشرفت چشمگیری می شویم.
الف
اناکسی مندر
ملطی (610 ـ 547 ق. م.)
همراه با تالس و
آناکسی منس نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به روشنگری ایونی و یا فلسفه طبیعت ملطی
جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی
·
آناکسی مندر بطورمبهم
از تراوش قانونمند تضادها از اپایرون صحبت می
کند.
ب
آناکسی منس (585 ـ 528 ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از فلاسفه طبیعت یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب
ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.
·
آناکسی منس با
ارائه نظریه دیالک تیکی خود مبنی بر تعویض لاینقطع ترقیق و تغلیظ هوا، به مسئله
چگونگی پیدایش جهان از ماده اولیه (اگر هم هنوز بر مبنای حدس و گمان) پاسخ مشخصتر می
دهد.
ت
هراکلیت (550 ـ
480 ق. م.)
فیلسوف ماقبل
سقراطی یونان
افق فلسفی
هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق
مدنی
انسان و خدا
·
سرانجام هراکلیت بطور کلی اصل محرکه جهان را در مبارزه اضداد می
داند.
8
·
فلاسفه
ماتریالیست جهان باستان، انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول مادی اولیه (آب،
هوا، آتش، آپایرون) می دانند و بر عینیت و عامیت قانونمندی های حاکم بر جهان تأکید می ورزند.
9
·
فلاسفه
ایدئالیست انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول روحی می دانند.
الف
افلاطون (447 ـ
347 ق. م.)
فیلسوف یونان
باستان و از شاگردان سقراط
·
افلاطون
قانونمندی موجود میان اشیاء محسوس را تجلی صرف روابط قانونمند موجود درعالم ایده ها می داند.
ب
·
نظر افلاطون در درک ایدئالیستی ـ عینی فلسفه تومیستی قرون
وسطی ادامه می یابد که قوانین جهان مادی را بمثابه نشانه مشیت الهی یعنی بمثابه
گرایشات هدفمندی که خدا در اشیاء نهاده است، تلقی می کند.
·
مراجعه
کنید به تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
گوتفرید ویلهلم
لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف،
دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در
حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال
زمانه خویش
·
درک
قوانین بمثابه مظاهر خرد الهی را لایب نیتس و برکلی نیز
ادامه می دهند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر