۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۸, پنجشنبه

تفاوت و تضاد طرز تفکر پرولتری با طرز «تفکر» بورژوایی

 
 
لئو (لو) سیمونویچ ویگوتسکی
(۱۸۹۶– ۱۹۳۴ )
تفکر و زبان
 
تأملی
از
یدالله سلطانپور

چنانکه از بررسی فرایند " مفهوم " پیداست ، مفهوم ، چیزی است بیشتر ازمجموع پیوند های تداعی معینی که بوسیله ی " حافظه " ایجاد شده و چیزیست بیشتر از عادت ذهنی صرف .
مفهوم عبارت است از عمل پیچیده و راستین تفکر که نمی توان آن را از راه ممارست آموخت .
در هر سنی ، مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند
نشانگر عمل تعمیم می باشد ،
اما معانی واژه ها راه تکامل می پیمایند .
زمانی که کودک واژه یی را فرا می گیرد ، رشد و توسعه ی آن تازه آغاز می گردد .
در آغاز ، این واژه ی تعمیمی ، از نوع بسیار ابتدایی بوده و همچنانکه عقل کودک رشد می کند ، تعمیم های برتری جایگزین آن تعمیم ابتدایی می شود و این فرایند بالمآل به تشکیل مفاهیم واقعی می انجامد .
لازمه ی رشد مفاهیم یا معانی واژه ها ،
رشد کارکرد های عقلانی بسیاری چون دقت سنجیده ، حافظه ی منطقی ، انتزاع و توانایی مقایسه و تفکیک می باشد .
براین فرایندهای پیچیده ی روانشناسی نمی توان به صرف یاد گیری اولیه تسلط یافت "

پایان 

۱
قسمت اول

قسمت دوم

۲

۳

۴

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر