۱۴۰۲ شهریور ۲۰, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفاوت (۵) (بخش آخر)


 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

  

۱

·    هر تفاوت ماهوی (و یا هر تفاوت در ماهیت) ضدیت محسوب نمی شود.

 

۲

·    به قول کلاسیک های مارکسیسم، ضدیت های قطبی (پولار) هر ماهیت «تفاوت آن ماهیت را در نقطه اوج توسعه  اش» تشکیل می دهند.

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۲۹۳)

 

·    مراجعه کنید به قطبیت

 

۳

·    در حالیکه هر تفاوت ماهوی حتما نباید تشکیل ضدیت دهد، هر ضدیتی همواره حاوی تفاوت ماهوی ئی است.

 

۴

·    هر تفاوت ماهوی می تواند توسعه  یابد و به ضدیتی بدل شود و هر ضدیتی می تواند به یک تفاوت ماهوی و یا حتی به یک تفاوت غیرماهوی (فرعی) تنزل یابد.

 

۵

·    مثلا تضادهای موجود در جامعه سرمایه داری میان شهر و ده، کار جسمی و کار فکری، در نظام سوسیالیستی نخست به تفاوت های ماهوی و بالاخره در مرحله پیشرفته جامعه سوسیالیستی به تفاوت های فرعی و غیرماهوی بدل می شوند.

 

۶

·    تفاوت در فرم های مختلف خود می تواند هم مرحله آغازین توسعه  تضاد دیالک تیکی ئی باشد و هم مرحله نهائی توسعه تضاد دیالک تیکی ئی.

 

·    مراجعه کنید به  وحدت، وحدت و «مبارزه» اضداد، تضاد.

 

وحدت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4660

 

 

پایان

 

 

وحدت و «مبارزه» اضداد

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4724

 

 

تضاد

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12943

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر