۱۴۰۲ شهریور ۳۰, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تفکر (۹)

  

 پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین
 

 

۱۷

·    این قدرت تفکر در دست یابی به شناخت، امری که برای تجربه حسی غیرممکن و یا به طور بیواسطه غیرممکن است، امکان پیش بینی علمی و تدوین فرضیه ها و تئوری های علمی را پدید می آورد و شناخت ژرفتر و دقیقتر واقعیت عینی را (در مقایسه با شناخت واقعیت عینی با اتکای صرف به شناخت  حسی) امکان پذیر می سازد.

 

۱۸

·    استقلال تفکر اما نسبی است.

 

۱۹

·    چون تفکر، در تحلیل نهائی، مبتنی بر تجربه حسی است و در روند پراتیک اجتماعی، توسعه و تکامل می یابد که آخرین محک صحت آن نیز محسوب می شود.

 

(این بدان معنی است

که

پراتیک

(تجربه، کار، عمل، آزمون، آزمایش و غیره)

هم

زادگاه تفکر

است

و

هم

محک عینی و علمی برای اثبات صحت  وسقم تفکر است.

مترجم)

 

·    مراجعه کنید به دیالک تیک تئوری و پراتیک، دیالک تیک حسی و عقلی، دیالک تیک تجربی و نظری  

 

 

پراتیک

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454

 

 

نظریه (تئوری)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3738

 

تجربی و نظری

(امپیریکی و تئوریکی)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12344

 

۲۰

·    اشتراط (مشروطیت) اجتماعی تفکر در جنبه های مختلف آن، آن را به تنها مشخصه محض انسان اجتماعی بدل می سازد.

 

۲۱

·    در رابطه با توسعه سیبرنتیک و استفاده عملی و فنی از آن (ایجاد دستگاه های فنی، ماشین های محاسبه گر و غیره، که شیوه کارشان تشابه ساختاری با کار مغز انسانی در اجرای عملیات منطقی و روندهای فکری دارد)، سبب رسیدن به این نتیجه شده که گویا این نوع ماشین ها متفکرند.

 

·    مراجعه کنید به ایزومورفی

 

۲۲

·    چنین نتیجه گیری ئی بر تفسیر ماتریالیستی ـ مکانیکی از تفکر مبتنی است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر