۱۴۰۱ دی ۱۴, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (پ) پیش بینی (۳)


 

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

دوره سوم مبتنی بر پیش بینی

 

۱

·    با پیدایش مارکسیسم، کردوکار مبتنی بر پیش بینی انسان ها وارد دوره سوم و بسیار بزرگ خود می شود.

 

۲

·    مارکسیسم به برکت درک ماتریالیستی پپگیر تاریخ به کشف قانونمندی های بنیادی توسعه جامعه بشری نایل می آید.

 

۳

·    از این به بعد پیش بینی های علمی عرصه های جامعتی نیز امکان پذیر می گردند و روند تمامجامعتی در خطوط اصلی اش قابل پیش بینی و برنامه ریزی می شود.

 

۴

·    گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم و ساختمان موفقیت آمیز جامعه سوسیالیستی توسعه یافته، بدون کردوکار مبتنی بر پیش بینی طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش قابل تصور نیست.

 

۵

·    کردوکار مبتنی بر پیش بینی درعرصه جامعتی، اکنون برای اولین بار به طور علمی صورت می گیرد و پیش بینی جامعتی به درجه یک علم ارتقا می یابد.

 

۶

·    همانطور که خروج انسان از عالم جانوران به برکت کار و کردوکار مبتنی بر پیش بینی که از حد نیازمندی های فردی فراتر نمی رفت، امکان پذیر می گردد و همانطور که کردوکار مبتنی بر پیش بینی، با شناخت قوانین طبیعی و روابط معین جامعتی، به تدریج وسعت می یابد، به همانسان نیز گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم امکان پیش بینی تمامجامعتی را به همراه می آورد.

 

۷

·    همانطور که کار و کردوکار مبتنی بر پیش بینی  مربوط به کار، خطوط ماهوی انسان را در مغایرت با حیوانات تشکیل می دهند، به همان سان نیز سوسیالیسم این ماهیت انسانی را درمقیاس تمامجامعتی تحقق می بخشد.

 

۸

·    چون تنها کردوکار مبتنی بر پیش بینی تمامجامعتی است که جامعه را به جامعه واقعا انسانی مبدل می سازد.

 

۹

·    با گذار ازسرمایه داری به سوسیالیسم جهش انسان از عالم ضرورت (جبر، قانونمندی های عینی طبیعت و جامعه) که به مثابه قوای خارجی و بیگانه در برابر او صف کشیده اند، به عالم اختیار (آزادی)، یعنی به عالم استفاده آگاهانه از قوانین شناخته شده جامعتی، به عالم برنامه ریزی و رهبری (هدایت) آگاهانه و کارشناسانه روند تمامجامعتی بر مبنای پیش بینی های مستدل علمی امکان پذیر می شود.

 

۱۰

·    تفسیر و توضیح طبیعت و جامعه و تغییر عملی آن بر مبنای پیش بینی های علمی در کردوکارعملی و آماجگرای انسان ها و در روند شناخت مربوط بدان وحدتی ناگسستنی با هم تشکیل می دهند.

 

۱۱

·    برای تغییر آماجگرایانه جهان باید اول قادر به توضیح آن بود.

 

۱۲

·    از سوی دیگراما توضیح روابط طبیعی و جامعتی فقط  برای شناخت خشک و خالی نیست، بلکه پیشمرحله ضرور کردوکار عملی و آماجگرایانه انسانی است و ماهیت واقعی انسان، خود را در همین جا برملا می سازد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر