۱۴۰۱ دی ۱۷, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۹۵)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سوم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش اول 

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

سعدی دیالک تیک عهد و وفا را بارها و بارها به کار برده است:

 

خدایا به غفلت شکستیم عهد

چه زور آورد با قضا دست جهد؟

 (بوستان، ص ۱۹۶)

 

معنی تحت اللفظی:

زور جد و جهد به قضا نرسید.

در نتیجه بشر عهدی را که با خدا در روز الست بسته بود، شکست.

 

ظاهرا انسان با خدا عهد و پیمانی بسته است و چاره ای جز وفا به عهد و پیمان منعقده ندارد.

در این بیت شعر

سعدی به عذرخواهی از غفلت خویش و شکستن پیمان اشاره می کند.

 

سعدی

برای قانع کردن خدا و توجیه پیمان شکنی خویش،

دیالک تیک قضا و جد و جهد را به خدمت می گیرد

و

به نقش تعیین کننده قضا در این دیالک تیک استناد می کند

 و

هیچکارگی جد و جهد بشری در مقابل زور غول آسای قضا را دلیل می آورد.

حافظ هم احتمالا تحت تأثیر سعدی،

دیالک تیک تقدیر و جد و جهد را به کار برده است:

 

قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست

قومی دگر حواله به تقدیر می کنند.

 

معنی تحت اللفظی:

خلایق برای نیل به وصل دوست، دو دسته اند:

دسته ای اهل جد و جهدند

و

دسته دیگر

فاتالیست و یا تقدیرگرا هستند.

 

سعدی در بیت زیر

 مفهوم «جفا» را به مثابه ضد مفهوم « وفا»،

یعنی به معنی پیمان شکنی به کار می برد.

 

سعدی

به پیروی از کریم در قرآن

در اشعار دیگری نیز همین استفاده را از مفهوم «جفا» کرده است:

 

مرا جفا و وفای تو پیش، یکسان است

که هرچه دوست پسندد به جای دوست، نکو ست.

‍(دیوان غزلیات سعدی، ص ۱۳۷)

 

معنی تحت اللفظی:

نزد من، وفا و جفا فرقی با هم ندارند.

تصمیمگیر دوست است و نه من.

  

از این رو می توان از دیالک تیک دیگری به نام دیالک تیک عهد و جفا نیز سخن گفت.

 

تعریف ظلم (بیداد، ستم، جفا) 

در 

قرآن

شکستن عهد با ارباب و یا خدا ست.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر