پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
شالوده عینی برای آنالیز
۱
· شالوده عینی برای کردوکار آنالیتیکی انسان ها به شرح زیر است:
الف
· تنوع فرم های حرکتی و فرم های ساختاری ماده وحدتمند
ب
· وجود منفرد در عام
پ
· وجود تفاوت در هویت.
۲
· وحدت دیالک تیکی منفرد و عام، تنوع و وحدت، تفاوت و هویت شالوده عینی برای وحدت آنالیز و سنتز را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک وحدت و تنوع، دیالک تیک هویت و تفاوت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۳
· همانطور که منفرد و عام مجزا و منفصل از یکدیگر وجود ندارند، به همان سان نیز آنالیز و سنتز، پیوند ناگسستنی با هم دارند.
۴
· ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به سنتز (ترکیب) به انعکاس منفرد در عام می پردازد.
۵
· ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به آنالیز به انعکاس عام در منفرد نایل می آید.
۶
· از این رو تفکر به نظر کلاسیک های مارکسیسم شرح زیر است:
الف
· تفکر اولا «تجزیه چیزهای منعکسه در آیینه ضمیر بشری به عناصر متشکله شان (آنالیز) است.
ب
· تفکر ثانیا پیوند دادن عناصر متعلق به هم و تشکیل یک کل واحد (سنتز) است.
پ
· بدون آنالیز هرگز نمی تواند سنتزی وجود داشته باشد.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۹)
۷
· سرمشق نمونه وار برای کاربست متد آنالیتیکی و متد سنته تیکی را می توان در اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه» یافت.
۸
· به قول لنین، «مارکس در اثر خود تحت عنوان «سرمایه»، در وهله اول به آنالیز ساده ترین، معمولی ترین، اساسی ترین، توده گیرترین، روزمره ترین رابطه جامعه (کالائی) بورژوائی، یعنی مبادله کالا می پردازد که میلیاردها بار مورد مشاهده قرار می گیرد.
· مارکس در این ساده ترین پدیده (در این سلول جامعه بورژوائی) کلیه تضادهای (نطفه های همه تضادهای) جامعه مدرن را کشف می کند و سپس توسعه این تضادها (هم رشد و هم حرکت این تضادها) و این جامعه را در مجموعه اجزای منفرد آن از آغاز تا پایان به ما نشان می دهد.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۴۰)
· مراجعه کنید به سنتز (ترکیب)، جزء، کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر