پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
۲
تئوری تجرید در فلسفه اسکولاستیک
۱
توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ بوده است.
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک) محسوب می شود.
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
· توماس فون اکوین در تئوری تجرید خود به پیروی از ارسطو می پردازد.
· ولی ارسطوئیسم را با عناصری از افلاطونیسم پیوند می دهد.
۲
· به نظر او فهم انسانی به برکت سهیم بودن در انوار خرد الهی به تنویر تصاویر ذهنی می پردازد و از آنها فرم هائی را جدا می کند.
· فرم هائی که قبل از چیزها، به صورت تصاویر ازلی در فهم الهی وجود داشته اند.
· فرم هائی که در عین حال به طور تصویری در چیزها و سرانجام به مثابه مفاهیم عام بعد از چیزها در فهم انسانی وجود دارند.
· (توماس فون اکوین، «مدخل الهیات»، ۸۴،۶، ۸۵، ۱، ۴۰، ۳)
۳
· توماس فون اکوین با این شیوه اکلکتیکی (از هر چمن گلی) می کوشد تا مسئله «مشاجره بر سر مفاهیم عام» را حل کند
·
· مراجعه کنید به رئالیسم، مشاجره بر سر مفاهیم عام
۴
· توسعه بعدی تئوری تجرید را فلسفه ماتریالیستی به عهده می گیرد.
۳
تئوری تجرید امپریستی (مبتنی بر تجربه گرایی)
۱
جان لاک
(۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا،
قانون اساسی آمریکا
و
انقلاب فرانسته
تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
· جان لاک در انتزاع کردوکار فهم را می بیند که در طی آن ایده های عام و در رابطه با آنها، واژه های عام (واژه های معنی) از طریق جدا شدن از شرایط زمانی و مکانی و تفکیک از ایده های دیگر به وجود می آیند.
· (جان لاک، «راجع به فهم بشر»، جلد ۳، فصل ۳، ص ۶)
۲
· به نظر او درعمل انتزاع (تجرید) خصایصی که خاص ایده های منفردند، مورد صرفنظر قرار می گیرند و تنها خصایص مشترک میان همه آنها حفظ می شوند.
· (همانجا، ص ۷)
۳
· بدین سان، این ایده ها به نمایندگان عام کلیه چیزهای مربوط به نوعی معین بدل می شوند و از این طریق امکان طبقه بندی چیزها پدید می آید.
· (همانجا، جلد ۲، فصل ۱۱، ص ۹)
۴
· اما عامیت، که ثمره عمل انتزاع است، اختراع فهم انسانی است و به چیزها تعلق ندارد.
۵
· برای اینکه چیزها همه به صورت منفرد وجود دارند و آنچه که ماهیت نامیده می شود، چیزی جز ایده انتزاعی ساخته انسانها نیست.
· (همانجا، جلد ۳، فصل ۳، ص ۱۱)
۶
· انتزاع از این نظر مهم است که ما به کمک آن می توانیم انبوهی از چیزها را در نظر بگیریم و در باره شان بحث کنیم.
· (همانجا، جلد ۳، فصل ۳، ص ۲۰)
۷
· در غیر این صورت، یعنی در صورت نبودن اسامی عام، ما می بایستی اسامی بیشماری را بر زبان رانیم.
· (همانجا، جدل ۳، فصل ۱۱، ص ۹)
۸
· نظریه جان لاک مثال بارزی بر تئوری تجرید امپریستی است که تأثیر آن در گذر از برکلی و هیوم به نئوپوزیتیویسم کنونی رسیده است.
۹
· نواقص اصلی این نظریه به شرح زیرند:
الف
· اولا جان لاک از موضع متافیزیکی (یعنی غیردیالک تیکی) حرکت می کند و جهان مادی را متشکل از چیزهای منفرد و جدا از هم تلقی می کند و وجود پیوند ها، طبقات و غیره عام را منکر می شود.
ب
· ثانیا جان لاک فقط جریان ساده و «سطحی» روند انتزاع را، یعنی صرفنظر کردن از برخی از خصایص را در نظر می گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر