۱۴۰۰ آبان ۳, دوشنبه

درنگی در گفتاری از احسان طبری (۲)

احسان طبری

 

حقیقت چیست؟

 

۱
حقیقت 

یک اندیشه ی انسانی است 

و 

در مقابل دروغ 

قرار دارد 

 دروغ یک ساخت ذهنی است 

نه یک انعکاس عینیت خارجی در ذهن 

 

این «تعریف» طبری از مفهوم فلسفی فوق العاده مهم حقیقت است.

 

طبری

بر آن است که حقیقت «اندیشه ای» است.

 اندیشه

اما

چیزی سوبژکتیو (ذهنی) است که فقط در ذهن ما وجود دارد.

طبری

بدین طریق

عینیت حقیقت

را

فراموش می کند.

طبری

تعریف روشنی از مفهوم فلسفی حقیقت ندارد.

 

۲

حقیقت 

یک اندیشه ی انسانی است 

و 

در مقابل دروغ 

قرار دارد 

 دروغ یک ساخت ذهنی است 

نه یک انعکاس عینیت خارجی در ذهن

 

طبری خیال می کند که حقیقت ضد دوئالیستی دروغ است.

ضد دروغ اما نه حقیقت، بلکه راست است.

دیالک تیک راست و دروغ.

 

روی مفاهیم راست و دروغ

باید کار کرد.

 

مثال:

«حسنعلی لاشخور  در خیزش آبان از پشت بام و درختان خیابان 

زنان و جوانان عاصی را به گلوله بست.»

این جمله (حکم) راستی است.

عکس و سلفی هم از لاشخور گرفته اند.

این جمله راست، اما حقیقی نیست.

باطل است.

برای اینکه حقیقت با ماهیت و عامیت و کلیت خویشاوند است.

برای کشف حقیقت 

باید کل اندیشی پیشه کرد.

از خطه منفرد و خاص به عالم عام عبور کرد.

از ظاهر و نمود و فرم چیز و پدیده و روند و سیستم مورد نظر 

به

ذات و یا ماهیت آن

نفوذ کرد.


یعنی دیالک تیک های زیر را اکیدا رعایت کرد:

دیالک تیک جزء و کل

را

دیالک تیک منفرد (خاص) و عام

را

دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی

را

که از ترکیب دو دیالک تیک زیر توسط مارکس تشکیل یافته است:

دیالک تیک فرم و محتوا + دیالک تیک نمود و ماهیت = دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی

 

اکنون جمله فوق الذکر را می توان مثلا به شرح زیر تصحیح کرد:

«طبقه حاکمه نیمه فئودال ـ نیمه بورژوای مرتجع به ترور زنان و جوانان عاصی پرداخت تا حاکمیت خود را حفظ کند و تحکیم بخشد.»

 

۳

حقیقت 

یک اندیشه ی انسانی است 

و 

در مقابل دروغ 

قرار دارد 

 دروغ یک ساخت ذهنی است 

نه یک انعکاس عینیت خارجی در ذهن

 

طبری

خیال می کند

که

حقیقت = انعکاس واقعیت عینی 

(واقعیت عینی را هم طبری به غلط، عینیت خارجی جا می زند. 

انگار عینیت داخلی هم وجود دارد.)

و

دروغ = ساخت ذهنی 


این تعاریف تعارف آمیز طبری

دال بر آنند که او معنی انعکاس را هم نمی داند.

واقعیت این است

که

هم

راست

نتیجه انعکاس واقعیت عینی در آیینه ذهن و ضمیر است و هم دروغ.

انعکاس چیزها در آیینه ذهن آدمیان

بر خلاف تصور طبری

نه

انعکاس آیینه وار،

بلکه انعکاسی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی و معرفتی ـ نظری و طبقاتی است.

انعکاس 

می تواند از صافی های طبقاتی افراد عبور کند و مسخ و مثله و مخدوش شود.

هر گردی، گردو نیست.

انعکاس

می تواند بسته به کیفیت آیینه ذهن، سطح توسعه معرفتی ـ نظری افراد و شرایط  عینی انعکاس تفاله و تحریف شود.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر