شین میم شین
باب اول
در عدل و تدبیر و رأی
حکایت نوزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۴۸ ـ ۴۹)
بخش سوم
ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
۱
اگر بر کناری، به رفتن بکوش
و گر در میان، لبس دشمن بپوش
معنی تحت اللفظی:
اگر از دشمن فاصله داری، منطقه را ترک کن
و
اگر در میان لشکر دشمن هستی، لباس دشمن را در برکن
سعدی
در این بیت شعر،
عمل متناسب با شرایط عینی
را
به شکل دیالک تیک استتار و فرار بسط و تعمیم می دهد.
سعدی
مبلغ هشیاری، انعطاف پذیری، عمل اندیشیده و سنجیده
است.
در درایت، نبوغ و خردمندی ژرف سعدی
نمی توان مبالغه کرد.
سؤال
دیالک تیسین غول آسای قرون وسطی
در این بیت شعر،
دیالک تیک وسیله و (۱) را به شکل دیالک تیک استتار، دیالک تیک لباس خودی و لباس دشمن
بسط و تعمیم می دهد.
جواب
دیالک تیسین غول آسای قرون وسطی
در این بیت شعر،
دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک استتار، دیالک تیک لباس خودی و لباس دشمن بسط و تعمیم می دهد.
اگر کسی به عینیت دیالک تیک هستی،
به کشف آموزگار تئوری رهائی نهائی (انگلس) یقین ندارد،
می تواند به مطالعه آثار
سعدی بپردازد
و
انعکاس خودپوی دیالک تیک عینی
را
در آیینه ضمیر شفاف شاعر شیراز
به تماشا بنشیند و اطمینان خاطر کسب کند.
اگر دشمن در دیدرس نیست، به راه خود ادامه بده
و
اگر خود را در خطه دشمن یافتی،
لباس دشمن بپوش، تا شناخته نشوی.
سعدی
اهل هارت و هورت و خودنمائی و ماجراجوئی
نیست.
سؤال
او دیالک تیک وسیله و هدف را صرفنظرناپذیر می داند و در دیالک تیک وسیله و هدف نقش تعیین کننده و اصلی از آن (۲) است.
جواب
او دیالک تیک وسیله و هدف را صرفنظرناپذیر می داند و در دیالک تیک وسیله و هدف نقش تعیین کننده و اصلی از آن هدف است.
برای سعدی
هدف مهمترین است
و
وسیله باید متناسب با آن انتخاب شود
و راه و روش حرکت،
نه بنا بر مد و میل و هوس و سلیقه،
بلکه با توجه به هدف تعیین شود،
باید نیل به هدف را تسهیل کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر