پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
ب
آنتروپولوژی فلسفی
۱
· آنتروپولوژی فلسفی یکی از رشته های فلسفه بورژوائی معاصر است.
۲
· آنتروپولوژی ـ به این معنا ـ با شروع بحران عمومی سرمایه داری پدید آمده و توسعه یافته است.
۳
· این آنتروپولوژی ربطی به تلاش های متنوع فلسفی در تاریخ ندارد که در زمینه درک فلسفی ماهیت انسان و ارائه یک انسانتصویر فلسفی صورت گرفته اند.
۴
· در حالیکه انسانتصویر دوره کلاسیک توسعه فلسفی در جهان بینی های همه جانبه جا داشت و تأملاتی در زمینه طبیعت و جامعه و همچنین انسان، اجزاء ناگسستنی این جهان بینی ها را تشکیل می دادمد، آنتروپولوژی فلسفی ادعا می کند که با مسائل خویش راجع به انسان و به خاطر انسان، تفکر فلسفی را ـ به طور کلی و با تمام توان ـ به خدمت می گیرد و به محک می زند.
۵
· بعد، انسان را ماهیتا از هر نظر به مثابه پدیده ای همیشه همان و تغییرناپذیر جا می زند.
۶
· آنتروپولوژی فلسفی ـ به لحاظ طرح سؤال و طرح مسائل ـ ذاتی اکثر جریانات فلسفی بورژوائی معاصر است.
۷
· ترویج گسترده آنتروپولوژی فلسفی در کشورهای سرمایه داری در نتیجه فونکسیون (کارکرد) اجتماعی آن است:
الف
· آنتروپولوژی فلسفی ابدی های کذائی در انسان و در رابطه با انسان را بازتاب می دهد.
ب
· آنتروپولوژی فلسفی انسان مشخص را نادیده می گیرد.
پ
· آنتروپولوژی فلسفی انسان را به مثابه مجرد محض، به مثابه انسان در خود (فی نفسه) در نظر می گیرد.
۸
· بدین طریق، انسان مشخص را نیز همزمان، به مقام موجودی خداواره ارتقاء می دهد.
· آنسان که او از همه خصائل و صفات انسانی مبرا می شود.
(ما با این تشبثات در شعر شاملو نیز مواجه می شویم.
مترجم)
۹
· آنتروپولوژی فلسفی انسان را ـ عملا ـ بیشتر به طور تئولوژیکی (متافیزیکی) در نظر می گیرد و نه به طور فلسفی ـ علمی.
۱۰
· آنتروپولوژی فلسفی ـ عمدا ـ فراموش می کند که انسان یک موجود اجتماعی است و از دیر باز در جامعه زندگی کرده است و زندگی می کند.
۱۱
· آنتروپولوژی فلسفی پایه و اساس جامعه بشری را، یعنی ساختار اقتصادی آن را نادیده می گیرد.
۱۲
· به عبارت دیگر، در نگرش خویش اصلا در صدد نفوذ در آن (جامعه بشری) برنمی آید.
۱۳
· آنتروپولوژی فلسفی ـ به لحاظ فرضیات مقدماتی و استنتاجات خود ـ به اردوگاه ایدئالیسم ذهنی و به لحاظ موضعگیری معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) به آگنوستیسیسم (ندانمگرائی) تعلق دارد.
۱۴
· علاوه بر این، اکثر نمایندگان آنتروپولوژی فلسفی سمتگیری تئولوژیکی (فقهی) دارند.
· (تئولوژی به علم مربوط به مذهب مسیح، وحی، احادیث، تاریخ و اعتقادات مربوطه اطلاق می شود. مترجم)
۱۵
· آنتروپولوژی فلسفی در عرصه تئولوژیزاسیون (فقهیت بخشی به) فلسفه بورژوائی معاصر مقام و منزلت برجسته ای دارد.
۱۶
· تنها از همین شیوه عمل آنتروپولوژی فلسفی می توان دریافت، که انتظار پاسخ به مسئله ماهیت انسانی از آن بیهوده است.
۱۷
· تنها فلسفه ای می تواند به مسئله ماهیت انسان پاسخ دهد، که انسان را به مثابه یک پدیده اجتماعی در نظر گیرد، مسائل فلسفی، تاریخی، بیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی مربوط به ماهیت انسانی را در وحدت با هم در بررسی های خویش به خدمت گیرد و علاوه بر آن، آگاهانه از محتوای بنیادی توسعه اجتماعی عصر حاضر، یعنی از روند گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم حرکت کند.
۱۸
· فلسفه ای که این مطالبات را جامه عمل می پوشاند، ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر