شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر
برای روشنگری
آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!
۱
شبی بر نشست، از
فلک در گذشت
به تمکین و جاه،
از ملک در گذشت.
ترجمه تحت اللفظی:
پیامبر اسلام
شبی سوار اسب شد
و از فلک گذشت.
حتی جایی که
جبرئیل از پیش تر رفتن هراس داشت،
پیامبر
به سبب مقام و عزت
فراتر از ملک خویش،
عبور کرد.
سعدی در این بیت شعر،
ماجرای معراج رسول اکرم
را
در مد نظر دارد.
سؤال
سعدی
دیالک تیک ج و اختیار
را
با
جزم م
جایگزین می سازد
و
به
پیامبر
کارهائی را نسبت می دهد که با جبر آهنین هستی در
تضاد مطلق است.
جواب
سعدی
دیالک تیک جبر و اختیار
را
با
جزم «مشیت الهی»
جایگزین می سازد
و
به
پیامبر
کارهائی را نسبت می دهد که با جبر آهنین هستی در
تضاد مطلق است.
۲
شبی بر نشست، از
فلک در گذشت
به تمکین و جاه،
از ملک در گذشت.
سعدی
معراج روحی و فکری پیامبر
را
به معنی معراج جسمانی تعبیر
و تفسیر می کند
و
قانونمندی های خارائین هستی
را بی اعتبار می سازد.
سؤال
این نوع برخورد را در فلسفه
علمی
د
(ایندترمینیسم، تعینیت ستیزی)
می نامند.
جواب
این نوع برخورد را در فلسفه
علمی
دترمینیسم ستیزی
(ایندترمینیسم، تعینیت ستیزی)
می نامند.
مراجعه کنید
به
دترمینیسم و ایندترمینیسم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر