۱۳۹۷ آبان ۲۶, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۶)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر

برای روشنگری
 آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!

۱
شبی بر نشست، از فلک در گذشت
به تمکین و جاه، از ملک در گذشت.

ترجمه تحت اللفظی:
پیامبر اسلام
شبی سوار اسب شد و از فلک گذشت.
حتی جایی که جبرئیل از پیش تر رفتن هراس داشت،
پیامبر
به سبب مقام و عزت فراتر از ملک خویش،
 عبور کرد.

سعدی در این بیت شعر،
ماجرای معراج رسول اکرم
را
در مد نظر دارد.

سؤال

سعدی
دیالک تیک ج  و اختیار
را
با
جزم م
جایگزین می سازد
و
به
پیامبر
کارهائی را نسبت می دهد که با جبر آهنین هستی در تضاد مطلق است.

جواب

سعدی
دیالک تیک جبر و اختیار
را
با
جزم «مشیت الهی»
جایگزین می سازد
و
به
پیامبر
کارهائی را نسبت می دهد که با جبر آهنین هستی در تضاد مطلق است.

۲
شبی بر نشست، از فلک در گذشت
به تمکین و جاه، از ملک در گذشت.

سعدی
 معراج روحی و فکری پیامبر
را
به معنی معراج جسمانی تعبیر و تفسیر می کند
و
قانونمندی های خارائین هستی را بی اعتبار می سازد.

سؤال

این نوع برخورد را در فلسفه علمی
د
 (ایندترمینیسم، تعینیت ستیزی)
می نامند.

جواب

این نوع برخورد را در فلسفه علمی
دترمینیسم ستیزی
 (ایندترمینیسم، تعینیت ستیزی)
می نامند.

 مراجعه کنید
به
دترمینیسم و ایندترمینیسم

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر