۱۳۹۷ آذر ۸, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۶۵)

 

شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر

برای روشنگری
 آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!

 بوستان
سبب نظم کتاب

۱
   ای گل خوشبوی، اگر صد قرن باز آید بهار
مثل من دیگر نبینی، بلبل خوشگوی را.

معنی تحت اللفظی:
ای گل خوشبو
اگر
صد قرن بهار پشت سر بهار بیاید،
باز هم بلبل خوشگویی بسان من نخواهی دید.

سعدی
در این بیت شعر
خویشتن خویش
را
معرفی می کند.

این بیان دیگرگونه ای از بیت فوق الذکر است:

بر حدیث من و حسن تو نیفزاید، کس
حد همین است، سخندانی و زیبایی
را

۲
   ای گل خوشبوی، اگر صد قرن باز آید بهار
مثل من دیگر نبینی، بلبل خوشگوی را.

سؤال

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک گ  خوشبو و ب خوشگو
را
برای توصیف لیاقت تفکر (سخندانی) خارق العاده خویش
به خدمت می گیرد
و
بی همتائی ابدی خود را در خوشگوئی اعلام می دارد.

جواب

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک گل خوشبو و بلبل خوشگو
را
برای توصیف لیاقت تفکر (سخندانی) خارق العاده خویش
به خدمت می گیرد
و
بی همتائی ابدی خود را در خوشگوئی اعلام می دارد.



۳
سؤال

زیبایی و شیوایی فرمال فوق العاده این بیت شعر
ضمنا
به دلیل همقافیگی گ  و باز سویی
و
خ  و خ
از سوی دیگر است.

جواب

زیبایی و شیوایی فرمال فوق العاده این بیت شعر
ضمنا
به دلیل همقافیگی گل و بلبل از سویی
و
خوشبو و خوشگو
از سوی دیگر است.

۴
سعدیا، خوشتر از حدیث تو نیست
تحفه روزگار اهل شناخت

معنی تحت اللفظی:
برای اصحاب معرفت (شناخت)
بهتر از سخن سعدی
هدیه ای نمی توان برد.

 سؤال

سعدی در این بیت،
 مفهوم ش
را
شاید برای اولین بار تشکیل می دهد و به میراث می گذارد.

اهل ش
در واقع مترادف است با عرفا.

عرفا نه به معنی اهل عرفان، بلکه به معنی شناسنده ها.

جواب

سعدی در این بیت،
 مفهوم شناخت
را
شاید برای اولین بار تشکیل می دهد و به میراث می گذارد.

اهل شناخت
در واقع مترادف است با عرفا.

عرفا نه به معنی اهل عرفان، بلکه به معنی شناسنده ها.

۵
سعدی
 ضمنا
مفهوم «ارباب معنی» را از صراحت جدیدی می گذراند و
اهل شناخت (معرفت)
می نامد.

مفهوم «شناخت» در فلسفه علمی،
به درجه یکی از بنیادی ترین تئوری ها ارتقا داده می شود.

جدال در میدان تئوری شناخت
(چالش معرفتی ـ نظری)
یکی از طولانی ترین جدال های نظری ـ فلسفی
 در سراسر تاریخ فلسفه عصر جدید بوده است
 و
هنوز هم ادامه دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر