پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ایندیویدیوم
(فرد)
۹
·
فلسفه و
جامعه شناسی بورژوایی، امروزه ایندیویدیوم (فرد) بشری را به طرز ایدئالیستی تفسیر
می کند.
·
بنیان های
اقتصادی و طبقاتی تاریخی ـ مشخص توسعه ایندیویدوئال (فردی) آن را مورد بی اعتنایی
قرار می دهد و ایندیویدیوم و جامعه را به طرز متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) در مقابل
هم قرار می دهد.
۱۰
·
با ادعای
نمایندگی «آزادی و یکبارگی» ایندیویدیوم، هر فرد از اعضای جامعه، مثلا به مثابه
«موجود عقلی محض» در نظر گرفته می شود، که در هسته اش به واسطه «غرایز» ایراسیونال
(ضد عقلی) و همیشه همان و یا به مثابه تصویر زمینی ایده الهی تعیین می شود.
۱۱
·
ایندیویدیوم
(فرد) بشری در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مدرن بورژوایی به مثابه موجودی
غیرتاریخی، انتزاعی نمودار می گردد که به واسطه تعین ها و روابط فکری و یا روانی
تعیین و مشخص می شود.
۱۲
·
توسعه ایندیویدیوم
در قاموس دورکهایم و دیگر جامعه شناسان بورژوایی از قبیل فون ویزه، کونیگ و ریسمن
عمدتا به مثابه روند انطباق اجتماعی فردی، درونی سازی هنجارها و ارزش های پیشاپیش
عرضه شده، یعنی هنجاها و ارزش های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ئی که به واسطه جامعه
کاپیتالیستی در خانواده، کارخانه و فرم های مختلف حیات جامعه توسعه داده شده اند، فهمیده
می شود.
۱۳
·
فونکسیون
اجتماعی این تئوری های مربوط به ایندیویدیوم، قبل از همه عبارت است از فراخوان تک
تک افراد به انطباق اجتماعی دادن خود با سرمایه داری انحصاری ـ دولتی از سویی و
اقداماتی برای «انتگراسیون مطلوب» (همپیوندسازی اوپتیمال) تک تک افراد از سوی دیگر.
۱۴
·
به همان سان که به عنوان مثال، موره نو در زمان خود تأسیس
«وزارتخانه ای برای روابط میانانسانی» را توصیه کرده بود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر