شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر
برای روشنگری
آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!
۱
تو اصل وجود
آمدی از نخست
دگر هرچه موجود
شد فرع تو ست.
معنی
تحت اللفظی:
پیامبر
اسلام
اصل
وجود
است
و
مابقی
چیزها
فرع
او هستند.
این ادعای سعدی
نمی
تواند
ادعای
بخردانه ای
باشد.
هستی
مادی
لایتناهی
ازلی
و
ابدی
است.
پیامبر
اسلام
چند
صد سال قبل از تولد سعدی
زاده
شده است.
در
نتیجه
اصل
قلمداد کردن او
نه
منطقی
است و نه بخردانه.
سعدی
هم
می
داند که یاوه می بافد.
به
همین دلیل
قبلا
می
گوید
که
پیامبر
اسلام
قبل
از حوا و آدم
وجود
داشته است.
این
ادعای سعدی
اما
نقض
آیات صریح قرآن کریم است
که
حوا و
ادم
را
نخستین
انسان
محسوب
می دارد.
۲
تو اصل وجود
آمدی از نخست
دگر هرچه موجود
شد فرع تو ست.
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک الف و فرعی
را
به شکل دیالک تیک
پیامبر اسلام و بقیه موجودات بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را
از آن اصلی (پیامبر) می داند
و
ضمنا
دیالک تیک ط و جامعه
را
وارونه می سازد.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک اصلی و فرعی
را
به شکل دیالک تیک
پیامبر اسلام و بقیه موجودات بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را
از آن اصلی (پیامبر) می داند
و
ضمنا
دیالک تیک طبیعت و جامعه
را
وارونه می سازد.
۳
تو اصل وجود
آمدی از نخست
دگر هرچه موجود
شد فرع تو ست.
بدین طریق، انسان از طبیعت نشئت نمی گیرد،
بلکه
برعکس
طبیعت از یک انسان برگزیده ریشه و سرچشمه می
گیرد.
چنین ادعائی فاقد هرگونه پایه تجربی، علمی،
منطقی، واقعی و حتی تئولوژیکی (فقهی) است.
پیامبر اسلام
چرا و چگونه می تواند اصل تمام هستی باشد؟
چنین تعریف ها و تمجیدهای من در آوردی
به هیچ دردی نمی خورند
و
هیچ گره اجتماعی و معرفتی را نمی گشایند.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر