دکتر مجید سمیعی در آیینه این و آن
مجید سمیعی
(۱۳۱۶ )
ویرایش و تحلیل
از
میم حجری
۱
حریف
ولی انسان واقعی طبقاتی است
زن و مرد است و غیره.
همانطور که ذکرش گذشت،
مفهوم واقعی (رئال)
اضداد دیالک تیکی متعدد دارد
و
روی این دیالک تیک ها باید کار فکری عرقریز انجام یابد
تا
تفکر مفهومی
توسعه و قوام یابد.
۱
یکی دیگر از اضداد واقعی (رئال)،
ایرئال
(ضد واقعی)
است.
دیالک تیک رئال و ایرئال
وقتی کسی ادعا می کند که بیرون زمان ایستاده است،
این ادعای او،
ادعای ضد واقعی است
ادعای ایرئالی است.
چون
در خارج از چارچوب زمان و مکان
چیزی
نمی تواند وجود داشته باشد.
خدای لامکان و لازمان
چیز ایرئالی است.
وقتی کسی ادعا کند
که
خر
نشخوار می کند،
ادعای او
ادعای ایرئالی است،
چون
خر
عرعر
می کند
و
نه،
نشخوار.
۲
ولی
انسان واقعی
طبقاتی
است
زن و مرد است و غیره.
بر
اساس
همین
دیالک تیک رئال و ایرئال
می توان
مشتقات دیالک تیکی زیر
را
ساخت:
الف
دیالک تیک رئالیته و ایرئالیته
را
ب
دیالک تیک رئالیسم و ایرئالیسم
را
۳
ولی انسان واقعی طبقاتی است
زن و مرد است و غیره.
یکی دیگر از اضداد واقعیت، توهم است.
کسی
که
در اواخر قرن بیستم
ادعا می کند
که
راه نجات بشریت
برگشت به صدر اسلام و یا صد کوروش و یا صدر سلیمان
است،
اگر عوامفریب نباشد،
دچار توهم شده است.
چون
نجات
همیشه
در
آینده است
و
نه
در گذشته سوخته و خاکستر شده.
۴
ولی انسان واقعی طبقاتی است
زن و مرد است و غیره.
یکی دیگر از اضداد واقعیت
(در تئوری شناخت)
حقیقت
است:
حقیقت
انعکاس حتی الامکان درست واقعیت در آیینه ضمیر (دل) آدمی است.
این
اندیشه
که
آب در فشار جو در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید،
اندیشه ای حقیقی است.
چون
آب
واقعا
هم
در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید.
عکس
(حقیقت)
با
اصل
(واقعیت)
مطابقت دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر