۱۳۹۶ دی ۲۵, دوشنبه

آدم ها و آیینه ها (۴)

 
دکتر مجید سمیعی در آیینه این و آن 
مجید سمیعی
 (۱۳۱۶ )
 
ویرایش و تحلیل
  از
میم حجری
 
۱
سمیعی پزشک بخش خاص 
یعنی "انسان" الیته و اشراف و مفتخوران جامعه است 
نه 
پزشک من و تو 
 
در فیس ـ سراب
زن زیبایی 
آمد، لب آب
و
نوشت:
«کسی که اشتباهی را تکرار می کنه،
یه چیزیش میشه.»
 
حریفی
به مشقتی 
توضیح داد
که
اگر روی تجربه (ارتکاب خطا، اشتباه)، کار فکری صورت نگیرد،
تجربه (خطای) واحدی می تواند، به کرات، تکرار شود.
 
تجربه ی خام
باید
در 
کوره مغز اندیشنده
 پخته شود.
 
یعنی
به
 دانش تجربی
 استحاله یابد.
 
به پشتیبانی و پشتوانه دانش تجربی است
که
جلوی تکرار خطا
تا حدودی 
گرفته می شود.
 
زن زیبا 
به اعتراض و پرخاش
نوشت:
«چرا مثل آدم حرف نمی زنی؟
من
که
نوشته ام:
یه چیزیش میشه.»
 
حالا
چه باید کرد؟
 
مفاهیم فلسفی، فقهی، علمی و هنری 
را
به 
هر مصیبتی 
بیاموزیم 
تا
تفکر مفهومی امکان پذیر گردد
و
یا
به
«یه چیزیش میشه» ها
قانع و راضی باشیم؟
 
۲
سمیعی پزشک بخش خاص 
یعنی 
"انسان" الیته و اشراف و مفتخوران جامعه
 است 
نه 
پزشک من و تو
 
منظور حریف محترم این است
که
دکتر مجید سمیعی
پزشک اقلیت انگل و استثمارگر جامعه بشری است
و
نه
پزشک توده های مولد و زحمتکش.
 
این نظر  حریف ارجمند
باید
مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد:
 
۳
پزشکان
در
ظلمات قرون وسطای فئودالی
جسورترین نمایندگان ماتریالیسم علم الاشیایی بوده اند.

یعنی
تیشه بر سدهای اسکولاستیکی بر پا شده در مقابل انوار روشنگری
فرود آورده اند.


ماتریالیسم علم الاشیایی
یکی از انواع مختلف ماتریالیسم بوده و ایدئالیسم را به چالش ویرانگر کشیده است.
 
پزشکان
را
می توان
جسورترین رزمندگان
بر 
ضد خریت و خرافه و خردستیزی 
قلمداد کرد و گرامی داشت.
 
مراجعه کنید
به
ماتریالیسم
در
 دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین
 
۴
علوم طبیعی
(علم الاشیاء)
از ستاره شناسی تا زمین شناسی
از نبات شناسی تا جانورشناسی
از بیولوژی تا فیزیولوژی
از پزشکی تا روان پزشکی
در
کمونیسم آغازین 
شروع به رشد کرده است
و
روز به رزو عمیق تر و غنی تر و تخصصی تر گشته است.

علوم طبیعی 
(علم الاشیاء)
و
علمای علوم طبیعی
از کیمیاگران تا پزشکان
از منجمین تا مهندسین
را
به هیچ طریق و ترفندی 
نمی توان
وابسته به طبقه حاکمه قلمداد کرد.
 
از
 دید فردوسی و مؤلفین شاهنامه
مهمترین علمای علوم طبیعی و بزرگترین هنرمندان و مهندسین
دیوان
بوده اند.
 
پادشاهان چلقوز
برای 
وقوف
 به 
اسرار علوم طبیعی و فوت و فن تکلم و تفکر و علم و فن 
به
طلبگی در مکاتب دیوان
 تن درداده اند.
 
چه بسا
رؤسای دیوان
را
گروگان گرفته اند و تعلیم علم در مکتب دیوان
را
پیش شرط آزاد سازی رؤسای دیوان تعیین کرده اند.
 
مراجعه کنید
به
سیری در جهان بینی فردوسی
در
 تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
۵
سمیعی پزشک بخش خاص 
یعنی "انسان" الیته و اشراف و مفتخوران جامعه است 
نه 
پزشک من و تو
 
 مهم ترین علمای طبیعی (علم الاشیاء) در قرون وسطای فئودالی،
عجوزه های منفور و مطرود و ملعون بوده اند
که
در
 اعماق جنگل ها و بیشه ها 
دور از چشم اجامر و عمال اشرافیت فئودال و روحانی
به سر برده اند
و
چه بسا 
هزار هزار 
زنده ـ زنده
سوزانده  شده اند.
 
سحر و جادو
که
به 
عجوزه های کریه المنظر
نسبت داده شده است،
دال
بر
 دانش عمیق این پیرزنان خردگرا و تجربه گرا
به 
محتوای شیمیایی نباتات و املاح 
بوده است.
 
۶
سمیعی پزشک بخش خاص 
یعنی "انسان" الیته و اشراف و مفتخوران جامعه است 
نه 
پزشک من و تو
 
مهم ترین و عزیزترین دوست مارکس،
شخص شخیص لیبیگ
بوده است
که
مؤسس شیمی مدرن است.
 
بر پیشانی علم الاشیاء و علمای علوم طبیعی
به آسانی
نمی توان مهر طبقاتی کوبید و تلعین و تکفیر کرد.

۷
پزشکان در قرون ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰
بزرگ ترین، پیگیرترین و سرسخت ترین نمایندگان هومانیسم (بشردوستی) 
و 
حامیان پرولتاریا 
بوده اند.
 
 
در صفوف حزب توده
پزشکان و جراحان برجسته ای 
از
 قبیل دکتر هاشم بنی طرف و غیره رزمیده اند
 و 
چه بسا
توسط شاه و شیخ 
بازداشت، شکنجه، حبس، تبعید و تیرباران شده اند.


مراجعه کنید
به
پزشکان
در
 دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر