پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
مالکیت
۱
· مالکیت، بالاعم به معانی
زیر است:
الف
· مالکیت، به معنی فرم
تاریخی از آن خود کردن چبز ها و تحت شرایط
معینی انسان ها و استفاده از آنها ست.
ب
· مالکیت، به معنی فرم
تاریخی تصاحب چیزها و تحت شرایط معینی انسان ها و استفاده از آنها ست.
پ
· مالکیت، به معنی فرم تاریخی
در اختیار داشتن بی حد و مرز چیزها و تحت شرایط معینی انسان ها و استفاده از آنها
ست.
۲
· در مالکیت قبل از همه
مسائل زیر تبیین می یابند:
الف
· در مالکیت، مناسبات افراد،
گروه ها و طبقات و یا جامعه با شرایط مهم تولید اجتماعی و وسایل مهم تولید اجتماعی
تبیین می یابد.
ب
· در مالکیت، مناسباتی تبیین
می یابند که انسان ها در روند تولید با یکدیگر بر قرار می سازند و در آن مناسبات نسبت
به یکدیگر قرار دارند.
۳
· مالکیت، جنبه و جانب عینی
هر تولید اجتماعی را نمودار می سازد.
۴
·
فرم های مشخص مالکیت، به مثابه مناسبات مولدین با وسایل
تولید، به واسطه سطح توسعه تاریخی نیروهای مولده تعیین می شود.
· (یعنی در دیالک نیروهای
مولده و مناسبات تولیدی (که حاوی فرم های مشخص مالکیت نیز است)، نقش تعیین کننده
از آن نیروهای مولده است. مترجم)
۵
· در سیستم مناسبات تولیدی
هر مرحله توسعه جامعه بشری، مناسبات مالکیت، جزو بنیادی ترین، مهم ترین و ماهوی
ترین مناسبات اند.
۶
· مناسبات مالکیت، مناسبات
تولیدی تعیین کننده اند.
۷
·
مناسبات مالکیت، نشان می دهند که وسایل تولید تحت مالکیت
کیست؟
· مالکیت بر وسایل تولید مهم
ترین نوع مالکیت است.
۸
· مناسبات مالکیت، نشان می
دهند که چه کسی (چه طبقه اجتماعی ئی) قدرت تملک بر وسایل تولید را در اختیار دارد.
۹
· مناسبات مالکیت، فقط
نشاندهنده رابطه ساده میان انسان ها و وسایل تولید نیستند.
۱۰
· مسئله ی مالکیت، مسئله
اساسی هر جنبش انقلابی است.
۱۱
· در توسعه تاریخی بشریت دو
فرم بنیادی مالکیت بر وسایل تولید پدید آمده است:
الف
· مالکیت خصوصی بر وسایل
اساسی تولید
ب
· مالکیت اجتماعی بر وسایل
اساسی تولید.
۱۲
· علاوه بر این دو فرم مالکیت،
پس از تشکیل مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، فرم دیگری از مالکیت تحت عنوان مالکیت
شخصی پدید آمده است.
۱۳
·
با تشکیل مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، استثمار انسان توسط
انسان شروع شده است و جامعه به طبقات اجتماعی متخاصم تقسیم شده است.
· طبقاتی که به طرز آنتاگونیستی
(آشتی ناپذیر) رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر