پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین
III
جریانات مختلف حقوقفلسفه
·
بطور خلاصه می توان گفت که حقوقفلسفه به جریانات زیر تقسیم
می شود.
·
جریاناتی که هر کدام ـ به نوبه خود ـ به انواع و رشته های
مختلف تقسیم می شوند:
۱
حقوقفسفه تئولوژیکی (فقهی)
۱
·
حقوقفلسفه تئولوژیکی، حقوق را با اکت (عمل) آفرینش الهی و در برخی از موارد با رحمات الهی در رابطه
می داند.
۲
·
خدا به آدمیان ترحم کرده و آنها را به زندگی تحت سیطره دولت
و هنجارهای حقوقی رهنمون شده است.
۳
·
مسائل مذهبفلسفه ـ اینجا ـ در البسه حقوقی ـ قضائی مطرح می
شوند.
۴
·
پیدایش حقوق ـ اینجا ـ با پیدایش انسان گره زده می شود
(حقوقفلسفه آنتروپولوژیکی آغازین) و به عهده خدا گذاشته می شود.
۵
·
حقوقفلسفه تئولوژیکی معاصر در اکثر اوقات، حقوق طبیعی را
درمان همه دردها جا می زند و اثبات راسیونال (عقلی) آن را که در روزگاری مرسوم
بوده، از عرصه بدر می راند.
۶
·
حقوق طبیعی همیشه دو جنبه حقوق را مشروط کرده است:
الف
·
جنبه مثبت، مشخص و معتبر حقوق را.
ب
·
جنبه فراقانونی، الهی و لذا بلند مرتبه حقوق را.
۷
هلموت کوئینگ
(۱۹۱۲ ـ ۲۰۰۰)
پروفسور حقوق در دانشگاه فرانکفورت
مؤلف آثار بیشمار.
·
این امر آنگاه هم که به قول هلموت
کوئینگ، «حقوقفلسفه نوع ایدئال
نظام حقوقی را برجسته می کند» مصداق دارد.
·
(هلموت کوئینگ، «خطوط اصلی حقوقفلسفه»، ۱۹۵۰، ص ۷)
۸
·
حقوق طبیعی به ایمان به خدا می رسد.
·
غافل از اینکه آن ـ بلحاظ تاریخی ـ برای مدتی مرجع سیاسی و
اغلب اوتوپیکی برای مطالبات بورژوازی نوخاسته در دوره ی پس از انقلاب فرانسه بوده
است.
۹
·
لازم به یادآوری است که انقلاب سوسیالیستی برای اثبات
حقانیت خود به حقوق طبیعی نیاز ندارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر