۱۳۹۶ تیر ۱۱, یکشنبه

حقوقفلسفه (۶)



 پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین


 III
جریانات مختلف حقوقفلسفه  

·      بطور خلاصه می توان گفت که حقوقفلسفه به جریانات زیر تقسیم می شود.
·      جریاناتی که هر کدام ـ به نوبه خود ـ به انواع و رشته های مختلف تقسیم می شوند:
۱
حقوقفسفه تئولوژیکی (فقهی)  

۱
·      حقوقفلسفه تئولوژیکی، حقوق را با اکت (عمل) آفرینش  الهی و در برخی از موارد با رحمات الهی در رابطه می داند.

۲
·      خدا به آدمیان ترحم کرده و آنها را به زندگی تحت سیطره دولت و هنجارهای حقوقی رهنمون شده است.

۳
·      مسائل مذهبفلسفه ـ اینجا ـ در البسه حقوقی ـ قضائی مطرح می شوند.

۴
·      پیدایش حقوق ـ اینجا ـ با پیدایش انسان گره زده می شود (حقوقفلسفه آنتروپولوژیکی آغازین) و به عهده خدا گذاشته می شود.

۵
·      حقوقفلسفه تئولوژیکی معاصر در اکثر اوقات، حقوق طبیعی را درمان همه دردها جا می زند و اثبات راسیونال (عقلی) آن را که در روزگاری مرسوم بوده، از عرصه بدر می راند.

۶
·      حقوق طبیعی همیشه دو جنبه حقوق را مشروط کرده است:

الف
·      جنبه مثبت، مشخص و معتبر حقوق را.

ب
·      جنبه فراقانونی، الهی و لذا بلند مرتبه حقوق را.

۷

هلموت کوئینگ
(۱۹۱۲ ـ ۲۰۰۰)
پروفسور حقوق در دانشگاه فرانکفورت
 مؤلف آثار بیشمار.

·      این امر آنگاه هم که به قول هلموت کوئینگ، «حقوقفلسفه  نوع ایدئال نظام حقوقی را برجسته می کند» مصداق دارد.
·      (هلموت کوئینگ، «خطوط اصلی حقوقفلسفه»، ۱۹۵۰، ص ۷)

۸
·      حقوق طبیعی به ایمان به خدا می رسد.
·      غافل از اینکه آن ـ بلحاظ تاریخی ـ برای مدتی مرجع سیاسی و اغلب اوتوپیکی برای مطالبات بورژوازی نوخاسته در دوره ی پس از انقلاب فرانسه بوده است.

۹
·      لازم به یادآوری است که انقلاب سوسیالیستی برای اثبات حقانیت خود به حقوق طبیعی نیاز ندارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر