مانفرد بور
(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)
فیلسوف و فلسفه ـ مورخ
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان
دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ
لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم
در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم
(مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی
بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته به هگل (۱۹۶۵)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (۱۹۷۴)
خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۹۷۷)
تاریخ معقول (۱۹۸۶)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات
راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (۱۹۸۷)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی
اروپا) (۲۰۰۰)
آرامگاه حکیم پرولتاریا
در گورستان سنت پیوس در برلین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
· فلسفه حیات، جریان جهان
بینانه اصلی فلسفه بورژوائی در عصر امپریالیسم را تشکیل می دهد.
۱
·
تشکیل فلسفه
حیات با گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم پیوند تنگاتنگ داشته است.
۲
·
فلسفه حیات
بیانگر بحران عمومی سرمایه داری و واکنش جهان بینانه نسبت بدان است.
۳
·
مشخصات فلسفه
حیات به شرح زیر اند:
الف
·
ایراسیونالیسم
(خردستیزی) عریان
·
مراجعه کنید
به خردستیزی
(ایراسیونالیسم) در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ب
· ایدئالیسم عینی علیل با
تمایل لاینقطع به ایدئالیسم ذهنی
· مراجعه کنید
به ایدئالیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ت
·
پسیمیسم
معرفتی (بدبینی معرفتی)
پ
·
اگنوستیسیسمی
که در آن، عرفانگرائی اوج می گیرد.
·
مراجعه کنید
به اگنوستیسیسم
(ندانمگرائی)، عرفان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ث
·
بی بند و
باری اسلوبی (متدیکی)
· مراجعه کنید
به اسلوب (متد)،
متدئولوژی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ج
·
رلاتیویسم
آگاهانه و عمدی
· مراجعه کنید
به رلاتیویسم
(نسبیت گرائی) در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ح
·
تمایلات
پوزیتیویستی
· مراجعه کنید
به پوزیتیویسم،
نئوپوزیتیویسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
خ
·
تمایلات
بیولولوژیستی.
·
مراجعه کنید
به بیولوژیسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
· فلسفه حیات به اقدامات
زیر دست می زند:
الف
·
فلسفه حیات
در مقابل راسیونالیسم (خردگرائی) فلسفه کلاسیک بورژوائی، ایراسیونالیسم (خردستیزی)
را قرار می دهد.
ب
·
فلسفه حیات، شناخت علمی را با الهام (اینتوئی
سیون) جایگزین می
سازد.
ت
·
فلسفه حیات مشاهده را بر مفهوم ترجیح می
دهد.
·
مراجعه کنید
به مشاهده (نگرش)،
مفهوم، مقوله در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پ
·
فلسفه حیات
هم شناخت را و هم هر موضوع شناخت را نسبی قلمداد می
کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر