ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٦٤)
ثُمَّ
تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ
وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ
سپس
شما پس از اين، روگردان شديد
و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از
زيانكاران بوديد.
·
نظری به آیه قبلی می اندازیم تا
منظور خدا از مفهوم «پس از این» روشن شود:
(و
به شما گفتيم:)
«آنچه را (از آيات و دستورهاى خداوند) به شما
داده ايم، با قدرت بگيريد
و آنچه را در آن است به ياد داشته باشيد (و به
آن عمل كنيد)
شايد پرهيزكار شويد!»
·
با توجه به این آیه، بنی اسرائیل آنچه
را که خدا داده با قدرت نگرفته اند، از بر نکرده اند و بدان عمل نکرده اند تا
پرهیزگار شوند.
·
تنها چیزی که مانع ضزر و زیان آنها
شده، فضل و رحمت الهی بوده است.
·
این اما به چه معنی است؟
1
سپس
شما پس از اين، روگردان شديد
و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از
زيانكاران بوديد.
·
این بدان معنی است که در رفتار و کرد
و کار خدا، همانقدر اصولیت و پرنسیپ وجود دارد که در رفتار و کرد و کار خوانین و
سلاطین فئودالی.
·
به قول شیخ شیراز، چه بسا به سلامی
گردن می زنند و به دشنامی خلعت می بخشند.
·
این به معنی سوبژکتیویسم است:
·
رستگاری و زیانکاری بنی اسرائیل نه
وابسته و منوط به ماهیت خود آنها، نه وابسته
و منوط به کرد و کار آنها، بلکه وابسته به اراده خدا ست.
·
بدین طریق ایراد منطقی وحشت انگیزی
وارد تئولوژی (فقه) می شود.
·
آن سان که اوبژکتیویته (عینیت) چیزها،
پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی، بی اعتبار می گردد و حرف آخر را سوبژکتیویته الهی
و یا نور دیدگان الهی می زند.
·
در نتیجه، نیکخواهی و نیکوکاری ارزش
فی نفسه (درخود) خود را از دست می دهد.
·
چون همان اوتوریته الهی که با فضل
و رحمت، بنی اسرائیل را از جرگه زیانکاران بدر می برد، به همان سان هم می تواند نیکخواهان
و نیکوکاران را به جرگه زیانکاران پرتاب کند و می کند.
·
تا بعد بهانه بیاورد که قصد امتحان
آنها را داشته است.
·
کلک اندر کلک
·
ترفند اندر ترفند.
2
سوره بقره
آیه (٦٥)
وَلَقَدْ
عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا
قِرَدَةً خَاسِئِينَ
به
طور قطع از حال كسانى از شما، كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند، آگاه شده ايد!
ما
به آنها گفتيم:
«به
صورت بوزينه هايى طردشده درآييد!»
·
بنا بر این آیه، فضل و رحمت الهی
شامل حال همه بنی اسرائیل نشده است.
·
برخی از آنها بوزینه شده اند و طرد
شده اند.
·
از کجا طرد شده اند؟
3
·
این شیوه برخورد خدا، دال بر
استبداد و خود کامگی او و در تحلیل نهائی دال بر ایراسیونالیسم (خردستیزی) او ست.
·
چون خدا به جای استدلال و اقناع
نافرمانان و گناهکاران، آنها را مسخ و بعد طرد می کند.
·
این شیوه عمل را مؤمنین الهی در
زندان های جماهیر اسلامی مو به مو پیش گرفته اند و پیش می گیرند.
·
هر دگر اندیشی را یا زجرکش می کنند
و یا چنان طرد می کنند که برود و تا آخر عمر ذلتبارش به ذلتکده اسلامی بر نگردد.
4
سوره بقره
آیه (٦٦)
فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا
وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ
ما
اين كيفر را درس عبرتى براى مردم آن زمان و نسل هاى بعد از آنان
و پند و اندرزى براى پرهيزكاران قرار داديم.
·
خدای مهربان برخی از بنی اسرائیل
را به بوزینه تبدیل می کند تا برای بقیه درس عبرت شوند.
·
از این درس های عبرت و پند ها و
اندرز ها به درگاه کدام مرجعی باید پناه برد؟
·
پاک ترین و پارسا ترین پیران و
جوانان خلق را اجامر جماهیر اسلامی بسان ددان درنده شقه شقه کرده اند تا درس عبرتی
به پاکان و پارسایان بالقوه بدهند.
·
نتیجه اش همین است که می بینیم.
·
ثروت صدها هزار ساله با سخاوت
عظیمی در بازارهای جهانی حراج می شود تا شکم ها پر و سر ها تهی شوند.
·
تا عرعر جای اندیشه را بگیرد.
5
سوره بقره
آیه (٦٧)
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ
يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ
أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
و
(به ياد آوريد) هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت:
«خداوند به شما دستور مى دهد ماده گاوى را ذبح
كنيد (و قطعهاى از بدن آن را به مقتولى كه قاتل او شناخته نشده، بزنيد، تا زنده
شود و قاتل خويش را معرفى كند و غوغا خاموش گردد.)»
گفتند:
«آيا
ما را مسخره مى كنى؟»
(موسى)
گفت:
«به
خدا پناه مى برم از اينكه از جاهلان باشم!»
·
در این آیه در هر صورت، فهم و
فراست ستایش انگیز بنی اسرائیل برای چندمین بار آشکار می گردد:
·
بنی اسرائیل به ادعای موسی مبنی بر
زنده شدن مقتول و افشای نام قاتل خویش، تره حتی خرد نمی کنند.
·
جالب تر اما واکنش موسی است:
6
(موسى)
گفت:
«به
خدا پناه مى برم از اينكه از جاهلان باشم!»
·
موسی به جای اثبات عملی نظر خویش، به
جای کشتن ماده گاوی و زدن گوشت آن به مقتول، از تعلق به جاهلان به خدا پناه می
برد.
·
موسی قوم بنی اسرائیل را تحقیر می
کند تا از امپیریسم معرفتی ـ نظری خود دست بردارند و بی نیاز از اثبات تجربی ادعا،
به یاوه و خرافه ایمان بیاورند و با چشم بسته از او اطاعت کنند.
·
مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر