تحلیلی
از
مسعود بهبودی
پیشکش
به
مسعود بهبودی
پیشکش
به
فاطمه مدرسی تهرانی
(سیمین فردین)
(١٣۲٧ ـ ۱۳۶۸)
توده ای
در تهران به دنیا آمد
(سیمین فردین)
(١٣۲٧ ـ ۱۳۶۸)
توده ای
در تهران به دنیا آمد
۴۰ سال بعد
در اوین تهران تیرباران شد.
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
در اوین تهران تیرباران شد.
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
·
شاعر در این بند آغازین شعر، دیالک تیک حرکت و سکون
را به شکل دیالک تیک امدن و رفتن و ماندن بسط و تعمیم می دهد.
·
این فی نفسه خیلی زیبا ست.
·
ایراد این بند شعر این است که او ماندن را بطرز دوئالیستی
درک می کند و به خواننده انتقال می دهد:
·
خواننده ـ خواه و ناخواه ـ به این نتیجه می رسد که
اگر آدم نزد حوا بماند، خاطر حوا، از خاطره خالی می ماند.
·
تا اینکه پس از طلاق و رفتن آدم، خاطره در خاطر حوا
می ماند.
1
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
·
تجربه نشان می دهد که به محض اینکه حوا و آدم به همزیستی با هم آغاز می
کنند، دیالک تیک مادی و روحی (دیالک تیک همزیستی عملی و روحی ـ معرفتی ـ خاطره
سازی) آغاز می شود:
·
شاعر این
روند دیالک تیکی تنگاتنگ و ناگسستنی را دستکم می گیرد و فکر می کند که پس از طلاق
و جدائی حوا از آدم است، که
خاطره آدم در ذهن حوا باقی می ماند.
·
به همین دلیل، خواننده خیال می کند که در صورت ماندن
آدم، خاطر حوا از خاطره خالی
می ماند.
2
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
«ﺁﺩﻣﻬﺎ» ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ، ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ
ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﺕ.
·
آنچه شاعر نمی داند این حقیقت امر است که تداوم همبائی و همزیستی حوا و آدم،
بی کمترین تردید، به برکت خاطرات تلخ و شیرین مشترک می تواند ادامه یابد و یا
منفجر شود.
·
ضمنا این پدیده، شامل حال هم حوا هم می شود و هم آدم.
·
آدم هائی هستند که دهه ها قبل، از حوا ها جدا شده
اند، بی آنکه از کابوس
همبائی و همزیستی خوفناک خلاص شده باشند و یا برعکس.
3
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
·
شاعر در این بند شعر از هر نظر مکانیکی «می اندیشد»:
·
او خیال می کند که همبائی انسان ها به معنی همرأئی و همراهی آنها ست و
جدائی آنها به معنی کسب مکانیکی ـ اوتوماتیکی دانش تجربی است.
·
ایکاش چنین بود.
4
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
·
همزیستی و متارکه انسان ها به هزاران دلیل مادی، روحی، غریزی و غیره صورت
می گیرد.
·
ایدئالیزه کردن مکانیکی همزیستی و محکوم کردن متارکه
اگر ساده لوحانه نباشد،
ابلهانه است.
·
خیلی ها در جامعه و جهان بظاهر با هم اند، بی آنکه واقعا با هم باشند.
·
طلاق و جدائی آنها در این جور موارد، کرد و کاری
مثبت و مفید خواهد بود.
·
نیازها شبکه های بغرنجی از روابط مادی و روحی اند و
زادگاه رازها و نازها هستند.
·
نازها هفتخوان های مهیب اند که حوا ها را و آدم ها
را گیج می سازند و اوقات گرانبهای آنها را به آتش می کشند.
5
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻫﻤﺴﻔﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ
·
آنها که در زندگی کسی می مانند، چه بسا در حسرت رهائی از این قید و بند
همبائی بسر می برند.
·
به همین دلیل است که راه ها، بهانه ها، فوت و فن ها
و ترفند ها به کار می افتند تا همبائی رنگ بازد و ضمنا به هر دلیلی حفظ شود.
·
اینکه آدم ها بخش اعظم وقت خود را در قهوه خانه ها، قمارخانه ها، میخانه ها تلف می کنند، به دلیل فرار
از همسر و خانه و خانواده هم شاید باشد.
·
حتی سفرها و پیک نیک ها بهانه هائی برای تخریب این
همبائی کسالت انگیزند.
·
حتی کسانی که همسفر می شوند، در سفر با کسان دیگر نرد
لایک و لاس و لیس می بازند.
·
حتی کسانی که با حوای دیر آشنا نرد عشق می بازند، در
اعماق دل با حواهای دیگر حال می کنند و برعکس.
·
فرق روشنفکر رئالیست و راسیونالیست با روشنفکران
رومانتیک و ایراسیونالیست همینجا ست.
·
چیزها و پدیده ها را بهتر است به همان سان منعکس
کنیم که هستند تا از عوامفریبی و خود فریبی بپرهیزیم.
6
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
ﺁنها ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﺕ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺗﺠﺮﺑه اي ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ.
·
تجربه چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی
حتما به معنی تشکیل دانش تجربی نیست.
کار هر خر نیست، خرمن کوفتن،
گاو نر می خواهد و مرد کهن
گاو نر می خواهد و مرد کهن
·
برای گذار از تجربه به دانش تجربی باید تحت حمایت خرد اندیشنده، کار فکری
عرقریز کرد.
·
چون این تبدیل تجربه به دانش تجربی در گذر از کوره راه های دشوار دیالک
تیک حسی و عقلی از سوئی و دیالک تیک تجربی و نظری از سوی دیگر صورت می گیرد:
·
در این چارچوب و روند دیالک تیکی است که حسیات جامه
عقلی در بر می کنند و تجارب،
جامه نظری می پوشند تا دانش تجربی بخور و نمیری تشکیل شود.
·
99 در صد حوا ها و آدم ها یا حیوان واره
زندگی می کنند و یا در بهترین حالت با عقل رقت انگیز معاش.
·
به همین دلیل خطا پشت خطا صورت می گیرد.
·
خطاهایی که چه بسا حتی بکرات تکرار می شوند.
·
یکی از دلایل ازدواج های ناموفق، خواه گسسته و خواه پیوسته، همین بی لیاقتی
فکری و همین خریت آدم ها و حوا ها ست.
·
تمرین عرقریز تفکر مفهومی به همین
دلایل واجب تر از آب و نان شب است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر