محمد زهری
( ۱۳۰۵ ـ ۱۳۷۳)
تحلیلی از
ربابه نون
ربابه نون
محمود کیانوش
زهری در این گونه تجربه ها
بیشتر هنگامی تـوفیق یـافته اسـت
که قالب نو از شکل غزل تاثیر
پذیرفته اسـت
و قـافیه ها در پیوند دادن
معانی به یکدیگر تنوع مثنوی دارد:
این منم
- در پیش رویت -
بسته لب
لیک با من شوق بسیاری سخن.
آمدم تا باز گویم راز خویش،
آه،
حرفم را بـخوان از چـشم من.
·
ما برای کشف صحت
و سقم فرمالیسم محمود کیانوش، شعر مورد نظر او را مورد تأمل و تحلیل قرار می دهیم:
رو به رو
(آذر ماه 1333)
·
هر چه خواهی،
·
از نگاهم،
·
می چکد،
·
گر زبانم،
·
بستهٔ آواز گشت،
·
رازِ دل
·
-
در سینه ام –
·
محبوس ماند،
·
چشم من شد، قصّه گوی
سرگذشت.
·
من به شوقِ شمعِ بالین،
·
سوختم.
·
حسرتا،
·
همصحبتی، یارم نبود.
·
بس سخن ها بود،
·
لیکن شرم عشق،
·
از دهان بی زبانم می ربود.
پروا
بیم، بی تابی
·
این که اقلیم دلم را کس نجُست،
·
حاصل پروای بی گاه من است.
·
دشت یخبندان خاموشی من،
·
راه بندِ راهِ درگاهِ من است.
·
گر مرا بشناسی، از دیدار دل،
·
دانی از من صورتی جز درد نیست.
·
گرچه گرمی،
·
بر تنم خاموش ماند،
·
سینه ام از آتش دل،
·
سرد نیست.
·
این منم
·
- در
پیش رویت –
·
بسته لب،
·
لیک با من،
·
شوق بسیاری سخن.
·
آمدم، تا باز گویم راز خویش،
·
آه،
·
حرفم را بخوان از چشم من.
پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر