۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

جهان بینی محمد زهری در آئینه آن و این (166)


محمد زهری
( ۱۳۰۵ ـ ۱۳۷۳)
تحلیلی از
ربابه نون

محمود کیانوش

زهری در این گونه تجربه‌ ها
بیشتر هنگامی تـوفیق یـافته اسـت
 که قالب نو‌ از شکل غزل تاثیر پذیرفته اسـت
 و قـافیه‌ ها در پیوند دادن معانی به یکدیگر تنوع مثنوی دارد:

 این منم
- در پیش رویت -
بسته ‌لب
لیک با من شوق بسیاری سخن.

آمدم تا‌ باز‌ گویم راز خویش،
آه،
حرفم را بـخوان از چـشم من.

·        ما برای کشف صحت و سقم فرمالیسم محمود کیانوش، شعر مورد نظر او را مورد تأمل و تحلیل قرار می دهیم:  

 رو به رو
(آذر ماه 1333) 
·        هر چه خواهی،
·        از نگاهم،
·        می چکد،
·        گر زبانم،
·        بستهٔ آواز گشت،
·        رازِ دل
·        - در سینه ام
·        محبوس ماند،
·        چشم من شد، قصّه گوی سرگذشت.

·        من به شوقِ شمعِ بالین،
·        سوختم.
·        حسرتا،
·        همصحبتی، یارم نبود.
·        بس سخن ها بود،
·        لیکن شرم عشق،
·        از دهان بی زبانم می ربود.

پروا
بیم، بی تابی

·        این که اقلیم دلم را کس نجُست،
·        حاصل پروای بی گاه من است.
·        دشت یخبندان خاموشی من،
·        راه بندِ راهِ درگاهِ من است.

·        گر مرا بشناسی، از دیدار دل،
·        دانی از من صورتی جز درد نیست.
·        گرچه گرمی،
·        بر تنم خاموش ماند،
·        سینه ام از آتش دل،
·        سرد نیست.

·        این منم
·        - در پیش رویت
·        بسته لب،
·        لیک با من،
·        شوق بسیاری سخن.

·        آمدم، تا باز گویم راز خویش،
·        آه،
·        حرفم را بخوان از چشم من.

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر