فینالیسم
(غائیتگرائی)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر یوهان شرام
برگردان شین میم شین
· فینالیسم (غائیت گرائی)، واژه ای لاتینی است.
1
· فینالیسم عنوانی است برای جریانات فلسفی که منکر اصل علیت اند.
· مراجعه کنید به علیت، دیالک تیک علت و
معلول در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
جریانات
فلسفی معتقد به فینالیسم، هر تغییر، توسعه و تکامل واقعیت عینی را در جهت رسیدن به
آماج های ایده ای و یا در جهت تحقق آنها قلمداد می کنند.
3
· بنظر آنها، این آماج های ایده ای تعیین کننده هر
تغییر، توسعه تکاملی اند و بر آنها تقدم دارند.
4
· فینالیسم در عرصه فلسفه ایدئالیستی آشیان دارد.
· مراجعه کنید به ایدئالیسم و ماتریالیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
5
· فینالیسم تعیین و تحقق آماج های ایده ای را (که
خاص کردوکار انسانی است)، از عرصه جامعه فراتر می برد و به کل طبیعت نسبت می دهد و
نیروی محرکه یگانه هر تغییر، توسعه و
تکامل در جهان را نه در تأثیر متقابل تضادهای داخلی و خارجی چیزها، روندها، سیستم
ها و غیره، بلکه در هدفگذاری ها و آماج گذاری های ایده ای (اغلب ماورای جهانی) می
داند.
6
· آنجا هم که فینالیسم به پذیرش علل مؤثر تن در می
دهد، آنها را تابع علل فینال (علل غائی) محسوب می دارد و علل غائی را مقدم بر آنها
می داند.
7
· فینالیسم قبل از همه جزء لایتجزای بسیاری از
فلسفه های ایدئالیستی ـ عینی، مثلا افلاطونیسم، تومیسم و نئوتومیسم بوده است.
· مراجعه کنید به افلاطونیسم،
تومیسم و نئوتومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
8
· فینالیسم به این مکاتب فلسفی ـ قاعدتا ـ در اثبات
وجود موجود هدفگذار ماورای تجربی خدمت می کند و لذا وسیله توجیه مذهب است.
9
· انواع مختلف اثبات وجود خدا بر مبنای فینالیسم از
استنتاج دایره وار استفاده می کنند و لذا بی پایه اند:
الف
·
نخست، هدفخوانی حاکم بر
طبیعت آلی را با توسل به وجود خدا توضیح می دهند.
· (مثلا هدفخوانی (مناسب
بودن) بارش باران برای رویش گیاهان را ناشی از مشیت خدا می دانند، خدائی که هنوز
وجودش اثبات نشده است. مترجم)
ب
·
بعد، وجود خدا را با
اشاره به همین هدفخوانی اثبات می کنند.
· (یعنی با اشاره به این
هدفخوانی ها در همه عرصه ها وجود خدا را اثبات می کنند، بی آنکه رابطه هدفخوانی ها
با مشیت الهی را اثبات کرده باشند. مترجم)
·
مراجعه
کنید به فینالیته
(غائیت)، تله ئولوژی، آماج، هدف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر