۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

طبقات اجتماعی آغازین و واپسین


پیامبر اسلام به مثابه
نماینده برده داری انقلابی  آغازین
شین میم شین

·       برای درک تفاوت طبقات آغازین با طبقات واپسین، بهتر است که آندو را در فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی مختلف مشخصا مورد بررسی قرار دهیم:

مثال

·       طبقه برده دار آغازین به صورت نطفه در درون جامعه اشتراکی اولیه وجود دارد و همگام با توسعه و تکامل نیروهای مولده  رشد می کند.

·       درست به همان سان که نطفه در درون تخم مرغ وجود دارد و اگر شرایط عینی فراهم آید، یعنی مرغی روی آن بخوابد و یا درجه حرارت لازم بطور مصنوعی فراهم آید، رشد می کند.
·       دیالک تیک آنتی تز و تز   

1

·        وقتی نیروهای مولده (وسایل تولید، علم، فن، انسان مولد و غیره) به اندازه کافی رشد کند و تضاد آن با مناسبات تولیدی اشتراکی شدت یابد، همین طبقه برده دار دست به انقلاب اجتماعی می زند و فرماسیون اشتراکی اولیه ی بحران زده را منفجر می کند.
·       یعنی فرم مالکیت را و عملا مناسبات تولیدی را تحول می بخشد:
·       مالکیت اشتراکی جای خود را به مالکیت برده داری می دهد و راه توسعه سریعتر نیروهای مولده باز می شود.

·       این طبقه را طبقه برده دار آغازین می نامند که ماهیتا طرفدار توسعه و تکامل نیروهای مولده و نتیجتا طرفدار پیشرفت اجتماعی است.

·       طبقه ای انقلابی است.

·       همین طبقه همان خصوصیات جهان بینانه و ایدئولوژیکی را دارد که مثلا برتولت برشت (طبقه کارگر) دارد:
·       طرفدار حقیقت عینی (تاریخی) است.
·       نماینده و مبلغ خوش بینی فلسفی است.
·       آثار هنری اش و مکاتب فلسفی اش انقلابی اند و الی آخر.

2


·       اما همین طبقه برده دار انقلابی آغازین پس از توسعه و تکامل نیروهای مولده و تشدید تضاد آن با مناسبات تولیدی برده داری تحول کیفی می یابد و از طبقه انقلابی سابق به طبقه ارتجاعی استحاله می یابد و هر جنبش انقلابی ضد برده داری را  در خاک و خون خفه می کند و مانع تحول فرم مالکیت بر وسایل تولید می شود.
·       این طبقه را طبقه برده دار واپسین می نامند که از سرتاپا ارتجاعی است:
·       دشمن حقیقت عینی است.
·       خردستیز و تردیدگرا و ندانمگرا و پسیمیست (بدبینی فلسفی) است.
·       نومید و نیهلیست و بی فردا و بی دورنما ست.

3

·       قطب متضاد طبقه فئودال آغازین انقلابی است که بصورت نطفه در درون فرماسیون برده داری رشد کرده است و قصد تحول انقلابی مناسبات تولیدی (قبل از همه مناسبات مالکیت بر وسایل تولید) را دارد.
·       اکنون می توان بقیه ماجرا اندیشید و به طبقه فئودال و فئودالیسم واپسین و بعد به سرمایه داری و بورژوازی واپسین و معاصر رسید و به وضوح دید که هر طبقه اجتماعی دو فاز کیفی آغازین و واپسین را، انقلابی و ارتجاعی را طی می کند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر