۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

فلسفه حقوقی (5)

 پروفسور دکتر رایموند بایر

برگردان شین میم شین



III

جریانات مختلف فلسفه حقوقی


·       بطور خلاصه می توان گفت که فلسفه حقوقی به جریانات زیر تقسیم می شود، جریاناتی که هر کدام به نوبه خود به انواع و رشته های مختلف تقسیم می شوند:

1

فلسفه حقوقی تئولوژیکی (فقهی)

·       فلسفه حقوقی تئولوژیکی حقوق را با اقدام موسوم به «خلقت الهی» و در برخی از موارد با الطاف الهی در رابطه می داند.

1

·       بزعم فلسفه حقوقی تئولوژیکی، خدا به بنی بشر رحم کرده و او را به زندگی تحت سیطره دولت و هنجارهای حقوقی رهنمون شده است.

2

·       در فلسفه حقوقی تئولوژیکی، مسائل فلسفه مذهبی در البسه قضائی مطرح می شوند.

3

·       پیدایش حقوق با پیدایش انسان گره زده می شود.
·       (فلسفه حقوقی آنتروپولوژیکی آغازین)

4

·       در فلسفه حقوقی تئولوژیکی، پیدایش حقوق امری الهی جا زده می شود.

5

·       فلسفه حقوقی تئولوژیکی معاصر در اکثر اوقات، حقوق طبیعی را درمان همه دردها جا می زند و اثبات راسیونال (عقلی) آن را که در روزگاری مرسوم بوده، از عرصه بدر می کند.

6

·       حقوق طبیعی همیشه دو جنبه حقوقی را مشروط کرده است:


الف

·       جنبه مثبت، مشخص و معتبر.



ب

·       جنبه فراقانونی، الهی و لذا بلند مرتبه.


7

 
هلموت کوئینگ (1912 ـ 2000)

پروفسور حقوق در دانشگاه فرانکفورت و مؤلف آثار بیشمار

·       این امر آنگاه هم که به قول هلموت کوئینگ، «فلسفه حقوقی نوع ایدئال نظام حقوقی را برجسته می کند» مصداق دارد.
·       (هلموت کوئینگ، «مقدمات فلسفه حقوقی»، 1950، ص 7)

8
·       حقوق طبیعی سرانجام به ایمان به خدا می رسد.

9

·       حقوق طبیعی اما ـ بلحاظ تاریخی ـ برای مدتی مرجع سیاسی و اغلب اوتوپیکی برای مطالبات بورژوازی انقلابی آغازین، در سال های پس از انقلاب فرانسه بوده است.

10

·       لازم به یادآوری است که انقلاب سوسیالیستی برای اثبات حقانیت خود به حقوق طبیعی نیاز ندارد.

 ·      مراجعه کنید به حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر