پروفسور دکتر رایموند بایر
برگردان شین میم شین
III
جریانات مختلف فلسفه حقوقی
·
بطور خلاصه می توان گفت که فلسفه حقوقی به جریانات زیر
تقسیم می شود، جریاناتی که هر کدام به نوبه خود به انواع و رشته های مختلف تقسیم
می شوند:
1
فلسفه حقوقی تئولوژیکی (فقهی)
·
فلسفه حقوقی تئولوژیکی حقوق را با اقدام موسوم به «خلقت
الهی» و در برخی از موارد با الطاف الهی در رابطه می داند.
1
·
بزعم فلسفه حقوقی تئولوژیکی، خدا به بنی بشر رحم کرده و او
را به زندگی تحت سیطره دولت و هنجارهای حقوقی رهنمون شده است.
2
·
در فلسفه حقوقی تئولوژیکی، مسائل فلسفه مذهبی در البسه
قضائی مطرح می شوند.
3
·
پیدایش حقوق با پیدایش انسان گره زده می شود.
·
(فلسفه حقوقی آنتروپولوژیکی آغازین)
4
·
در فلسفه حقوقی تئولوژیکی، پیدایش حقوق امری الهی جا زده می
شود.
5
·
فلسفه حقوقی تئولوژیکی معاصر در اکثر اوقات، حقوق طبیعی را
درمان همه دردها جا می زند و اثبات راسیونال (عقلی) آن را که در روزگاری مرسوم
بوده، از عرصه بدر می کند.
6
·
حقوق طبیعی همیشه دو جنبه حقوقی را مشروط کرده است:
الف
·
جنبه مثبت، مشخص و معتبر.
ب
·
جنبه فراقانونی، الهی و لذا بلند مرتبه.
7
هلموت کوئینگ (1912 ـ 2000)
پروفسور حقوق در دانشگاه
فرانکفورت و مؤلف آثار بیشمار
·
این امر آنگاه هم که به قول هلموت
کوئینگ، «فلسفه حقوقی نوع ایدئال نظام حقوقی را برجسته می کند» مصداق دارد.
·
(هلموت کوئینگ، «مقدمات فلسفه حقوقی»، 1950، ص 7)
8
·
حقوق طبیعی سرانجام به ایمان به خدا می رسد.
9
·
حقوق طبیعی اما ـ بلحاظ تاریخی ـ برای مدتی مرجع سیاسی و
اغلب اوتوپیکی برای مطالبات بورژوازی انقلابی آغازین، در سال های پس از انقلاب
فرانسه بوده است.
10
·
لازم به یادآوری است که انقلاب سوسیالیستی برای اثبات
حقانیت خود به حقوق طبیعی نیاز ندارد.
· مراجعه کنید به حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر