۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۷, سه‌شنبه

فلسفه حقوقی (4)

 
 
پروفسور دکتر رایموند بایر
برگردان شین میم شین
  
II
دوئالیسم در فلسفه حقوقی بورژوائی
ادامه  

11

·        امروزه ضمن وفاداری به دوئالیسم یاد شده ـ قبل از همه ـ رابطه متقابل دولت و حقوق به موضوع کلیدی بدل شده است.

 هانس کلسن (1881 ـ 1973)
از علمای برجسته چکوسلواکی ـ آمریکائی حقوق
همراه با گئورگ یلینک، سوملو و هارت از نمایندگان پوزیتیویسم حقوق
مؤلف کتب بیشمار

2

·        در حالیکه «آموزش حقوقی محض» هانس کلسن که اغلب عنوان «نورماتیویسم» (هنجاریت گرائی) را به دوش می کشد، یکسانی سراسری دولت و حقوق را فرضیه بندی می کند، اکثریت مکاتب فلسفه حقوقی ایدئالیستی، گاهی دولت را وزین تر جا می زنند و گه حقوق را.

3

·        ضمنا حقوق، مقدم بر دولت و برتر از دولت جا زده می شود:

4

·        آموزش حقوق طبیعی، برسمیت شناسی وجود یک حقوق فرامثبت بلحاظ قانون اساسی معتبر از سوی دادگاه قانون اساسی آلمان فدرال در آغاز تشکیل آن تلقی می شود.

5

 پروفسور هلموت تیلیکه (1908 ـ 1986)
تئولوگ آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
اخلاق تئولوژیکی
ایمان و تفکر در عصر جدید
در جستجوی واژه گمشده

·        دوئالیسم بارها به عرصه مسئله مرزبندی میان حقوق و اخلاق نیز انتقال داده می شود، بی اعتنا به اینکه میان حقوق و اخلاق تأثیر متقابل و در هم تنیدگی متقابل وجود دارد:

الف

·        به عنوان مثال، در آموزش فلسفه حقوقی پروتستانی هلموت تیلیکه و ژاک الو.

ب

·        در آموزش فلسفه حقوقی کاتولیکی کارل بانر، آگوست کنول، رنه مارسی، مارسل ردینگ و غیره.

6

·        در مسئله مربوط به اسلوب (متد) بررسی های فلسفه حقوقی نیز دوئالیسم رواج وسیع یافته است:

·        اخیرا در مقابل تفکر سیستمی، تفکر مسئله ای را به مثابه کلیشه فکری حاصلخیز علم کرده اند و در مقابل دیالک تیک، توپیک را.
·        مراجعه کنید به توپیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        (توپیک عبارت است از آموزش قوانین و استنتاجات که بکمک آن می توان استدلال کرد. مترجم)

7

·        مسائل مرکزی فلسفه حقوقی که مرتب سر و کله شان پیدا می شود، مانع ان نمی شوند که ما جریانات اصلی فلسفه حقوقی را در توالی تاریخی شان تعیین کنیم.

8

·        تراکم موضوعی در عصر حاضر مانع تحقیقات تاریخی نشده است.
·        بلکه برعکس!

9

·        هر کدام از جریان های فلسفه حقوقی می کوشد تا سنگ پایه های تاریخی معینی را از آن خود کند و لذا به یکسونگری های آموزش قبلی بارها و بارها هجوم می برد.

10

·        حلاجی آنها از رقصیدن کماکان نگرش های فلسفه حقوقی به ساز نگرش های فلسفی عام و از محتوای طبقاتی آنها پرده برمی دارد.

11

·        فلسفه حقوقی ـ در داربست روبنای ایدئولوژیکی ـ همسایه دیوار به دیوار فلسفه اخلاق است و در مقایسه با آن، اعتبار دیرمان هنجارهای خود را، یعنی خصلت الزامی خود را حفظ می کند.
·         
·        مراجعه کنید به اتیک (اخلاق) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

12
·        همسایگان دیگر فلسفه حقوقی به شرح زیرند:

الف
·        فلسفه اجتماعی

ب

ویلیام کارل امیل وبر (ماکس وبر)  (1864 ـ 1920)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.

·        جامعه شناسی حقوقی
·        (دورکهایم، گورویچ، ماکس وبر)

ت
·        علوم اجتماعی

پ
·        و قبل از همه، علوم سیاسی

ث
·        و تاریخ حقوق

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر