فیلسوف، پزشک، عارف
پزشک دربار مراکش
مؤلف دایرة المعارف پزشکی
مفسر آثار ارسطو
تأثیر فوق العاده ای بر اسکولاستیک مسیحی در در قرون وسطی به جا گذاشت و همانطور که به جای ادای نام ارسطو، واژه «فیلسوف» بکار برده می شد، به جای نام او نیز واژه «مفسر» بکار می رفت.
یعقوب آناتولی (1194 ـ 1256) آثار او را از عربی به هبری ترجمه کرد.
ابن رشد منطق را تنها امکان نیل به سعادت می دانست:
منطق (ارسطو) امکان گذر از محسوسات به شناخت حقیقت را فراهم می آورد.
منطق برای ابن رشد قانون تفکر و حقیقت بود.
اسلامیست های افراطی آثار او را کماکان مردود می دانند.
آفرینش بی آغاز
پروفسور الکساندر کولسنیک
برگردان شین میم شین
پزشک دربار مراکش
مؤلف دایرة المعارف پزشکی
مفسر آثار ارسطو
تأثیر فوق العاده ای بر اسکولاستیک مسیحی در در قرون وسطی به جا گذاشت و همانطور که به جای ادای نام ارسطو، واژه «فیلسوف» بکار برده می شد، به جای نام او نیز واژه «مفسر» بکار می رفت.
یعقوب آناتولی (1194 ـ 1256) آثار او را از عربی به هبری ترجمه کرد.
ابن رشد منطق را تنها امکان نیل به سعادت می دانست:
منطق (ارسطو) امکان گذر از محسوسات به شناخت حقیقت را فراهم می آورد.
منطق برای ابن رشد قانون تفکر و حقیقت بود.
اسلامیست های افراطی آثار او را کماکان مردود می دانند.
آفرینش بی آغاز
پروفسور الکساندر کولسنیک
برگردان شین میم شین
• از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیسم لاتینی در دنیا دو علت همیشه مؤثر در کارند:
• خدا و ماده.
• خدا که خالق جهان نیست، علت اولیه همه تغییراتی است که اتفاق می افتند.
• جهان بنا بر قواعد درونی خویش توسعه می یابد.
• بنیان و سرچشمه این قواعد را ماده خلق ناشدنی ابدی تشکیل می دهد.
• مراجعه کنید به ابن رشدیسم.
• توماس فون اکوین بر بنیان تئولوژی کاتولیکی بر ضد این درک ماتریالیستی ابن رشد و ابن رشدیسم به مبارزه برخاست.
• مراجعه کنید به تومیسم.
پایان
ویرایش:
پاسخحذفحبری