۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

آفرینش بی آغاز

ابن رشد (1126 ـ 1198)
فیلسوف، پزشک، عارف
پزشک دربار مراکش
مؤلف دایرة المعارف پزشکی
مفسر آثار ارسطو
تأثیر فوق العاده ای بر اسکولاستیک مسیحی در در قرون وسطی به جا گذاشت و همانطور که به جای ادای نام ارسطو، واژه «فیلسوف» بکار برده می شد، به جای نام او نیز واژه «مفسر» بکار می رفت.
یعقوب آناتولی (1194 ـ 1256) آثار او را از عربی به هبری ترجمه کرد.
ابن رشد منطق را تنها امکان نیل به سعادت می دانست:
منطق (ارسطو) امکان گذر از محسوسات به شناخت حقیقت را فراهم می آورد.
منطق برای ابن رشد قانون تفکر و حقیقت بود.
اسلامیست های افراطی آثار او را کماکان مردود می دانند.

آفرینش بی آغاز
پروفسور الکساندر کولسنیک
برگردان شین میم شین

• از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیسم لاتینی در دنیا دو علت همیشه مؤثر در کارند:
خدا و ماده.

خدا که خالق جهان نیست، علت اولیه همه تغییراتی است که اتفاق می افتند.

• جهان بنا بر قواعد درونی خویش توسعه می یابد.


• بنیان و سرچشمه این قواعد را ماده خلق ناشدنی ابدی تشکیل می دهد.


• مراجعه کنید به ابن رشدیسم.


توماس فون اکوین بر بنیان تئولوژی کاتولیکی بر ضد این درک ماتریالیستی ابن رشد و ابن رشدیسم به مبارزه برخاست.

• مراجعه کنید به تومیسم.


پایان

۱ نظر: