پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین
فصل ششم
اقدامات ضرور برای رشد تولید
I
1
1
• توسعه و تکمیل تخصصی کردن و همکاری
2
• بهسازی تعیین محل تولید در چارچوب ملی و در چارچوب سیستم جهانی سوسیالیستی
3
• توسعه هر چه بیشتر اصل سانترالیسم (مرکزیت) دموکراتیک در اداره اقتصاد
4
• بهسازی متدهای برنامه ریزی.
II
1
• ایجاد پایه های مادی ـ فنی کمونیسم هرچه پیشرفته تر باشد، خصلت کار در دوره گذار به همان اندازه سریعتر تغییر می یابد:
1
• کار جسمی سنگین خاتمه می یابد.
2
• کردوکارهای یک فرم و خسته کننده به اوتومات ها محول می شوند.
3
• سهم کار جسمی کارگران در قیاس با کار فکری آنها کاهش می یابد.
III
• تسلط بر تکنیک تولیدی جدید و بسیار مدرن تربیت کیفی هرچه بیشتر کارگران و تبدیل آنان به فن آوران و مهندسین را ایجاب می کند.
IV
• از طریق مکانیزاسیون و اوتوماتیزاسیون تولید ـ همزمان ـ پیش شرط های لازم برای از بین بردن تک حرفه ای بودن مادام العمر کارگران فراهم می آیند.
V
• اجتماعی کردن پیشرونده تولید فرم های دوگانه موجود مالکیت را به هم نزدیکتر می سازد. • این نزدیکتر گشتن دو فرم مالکیت و ذوب نهائی آندو در یکدیگر، به شرح زیر صورت خواهد گرفت:
1
• گسترش تقسیم اجتماعی کار موجب انسجام هر چه بیشتر بخش دولتی و اتحادیه ای اقتصاد سوسیالیستی خواهد شد.
2
• رشد صندوق تقسیم ناپذیر اقتصاد اتحادیه ای، آن را به صندوق تولیدی کارخانجات دولتی نزدیکتر خواهد ساخت।
3
• حل مسائل تولیدی انتگراسیون (همپیوندی) نیروهای تعدادی از اتحادیه های تولیدی را ایجاب خواهد کرد که نتیجتا مالکیت اشتراکی بر وسایل تولید پدید خواهد آمد و ماهیتا به مالکیت خلقی عمومی نزدیکتر خواهد شد و در آینده مالکیت اتحادیه ای و دولتی در همدیگر ذوب خواهند شد.
VI
• از بین بردن تفاوت های شهر و روستا.
1
• انقلاب تکنیکی (فنی) در کشاورزی کار دهقانان اتحادیه ای را هر چه بیشتر به کار کارگران متخصص شهری نزدیکتر خواهد ساخت.
2
• با تغییر شیوه تولید کشاورزی ـ همزمان ـ تفاوت های مربوط به شرایط زندگی و سطح فرهنگ میان شهر و روستا از بین خواهد رفت.
3
• آنچه که بعد از محو تفاوت های اقتصادی ـ اجتماعی باقی خواهد ماند، تفاوت های کار صنعتی و کشت و کار خواهد بود، چیزی که به تفاوت میان رشته های صنعتی شباهت دارد.
VII
• مشخصه دیگر دوره گذار عبارت از این است که در آن تقسیم جامعه به انسان هائی که عمدتا کار جسمی و یا فکری می کنند، از بین می رود.
1
• توسعه تکنیک تولید ارتقای سطح فرهنگی ـ فنی کارگران و دهقانان را و رسیدن آنها به سطح روشنفکران را الزامی می سازد و کاهش ساعات کار زمینه لازم را برای ان فراهم می آورد.
2
• سازمان تمامت آموزش و پرورش مردم در راستای انجام این وظیفه انجام می گیرد.
3
• با محو تفاوت های دو فرم مالکیت سوسیالیستی، با محو تفاوت های عمده میان شهر و روستا و با رفع تفاوت میان کار جسمی و فکری، تفاوت های موجود میان طبقات و اقشار اجتماعی مختلف نا پدید می گردند.
VIII
• همزمان، بقایای نابرابری در جایگاه زن و مرد از بین می رود.
1
• با رشد تولید می توان زنان را هرچه بیشتر از بار کار خانگی و تا حدودی از بار تربیت کودکان و تحمل مخارج زندگی کودکان آزاد ساخت. • بدین طریق، دورنمای بزرگتری برای زنان در رابطه با وسعت بخشیدن به دانش خویش، شکوفاسازی استعدادها و توانائی های خویش گشوده می شود.
2
• در دوره گذار از سوسیالیسم به کمونیسم، نابرابری واقعی در تقسیم نعمات مادی که در نتیجه استعدادهای نابرابر برای انجام کارهای معین، ارتقای کیفی نابرابر و وضع خانوادگی مختلف پدید می آید، بتدریج از بین می رود.
3
• راه نیل به این آماج ها ـ اما ـ نه از طریق یکسانسازی تصنعی، بلکه با رعایت اصل علاقه مندی مادی صورت می گیرد.
IX
• غلبه بر تفاوت های موجود یک گرایش عینی ـ واقعی است که بنیان های آن را عوامل زیر تشکیل می دهند:
1
• همسانسازی خصلت کار در رشته های اقتصادی منفرد.
2
• از بین بردن تفاوت های عمده میان کار فکری و جسمی و میان فرم های دولتی و اتحادیه ای مالکیت.
3
• دولت این گرایش را در سیاست مربوط به تعیین دستمزد و در سیاست مربوط به تعیین صندوق مصرف که بر پایه اصل کار انجام داده شده پرداخت می شود و بخشی که برای مصرف اجتماعی صرف می شود، در نظر می گیرد.
4
• سهم درصدی صندوق مصرف اجتماعی در دوره گذار بطور مداوم افزایش داده می شود تا نیازهای ضرور کلیه اعضای جامعه به پیشرفته ترین و صرفه جویانه ترین وجهی رفع شوند.
5
• با بزرگتر شدن صندوق مصرف اجتماعی، کلیه اعضای جامعه می توانند در آغاز با تقبل هزینه ناچیزی و بعد بطور رایگان از مزایا و ثروت هر چه بیشتر بهره مند شوند.
X
• با تربیت کمونیستی زحمتکشان، روند عینی گذار از سوسیالیسم به کمونیسم تسریع می شود.
• یکی از مهمترین عناصر روند تربیتی ارتقای سطح دانش عمومی و دانش حرفه ای تک تک انسان ها ست.
• دولت برای نسل جدید امکانات آموزش خوب پدید می آورد و سطح آموزشی بقیه اعضای جامعه را با گسترش شبکه ابتکارات آموزشی مختلف بالاتر می برد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر