۱۳۹۹ آبان ۵, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۶۰)

 dieter klein - ZVAB

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

سرمایه داری انحصاری ـ دولتی 

ادامه

 

۳۸

·    دیکتاتوری وضع غیر عادی (وضع اضطراری) و عضو کردن حزب سوسیال ـ دموکرات در حاکمیت سیستم انحصاری ـ دولتی حاکی از این روند در آلمان غربی اند.

 

۳۹

·    در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی، در پیوند با آماجگزاری تجاوزگرانه سرمایه مالی، اهمیت قدرت مسلح  هم برای تضمین بازتولید وسعت یافته سرمایه و قدرت انحصارات و هم برای تضمین نظام استثمار در مجموع رشد می کند.

 

۴۰

·    سرمایه داری انحصاری ـ دولتی با نظامی سازی (میلیتاریزاسیون) روز افزون هم اقتصاد و هم مجموعه حیات همگانی در پیوند است.

 

۴۱

·    در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی قطب بندی قوای طبقاتی رو به فزونی می رود.  

 

۴۲

·    دولت امپریالیستی نه تنها در خدمت سرکوب طبقه کارگر و دیگر اقشار زحمتکش است، بلکه ضمنا در خدمت تحت تابعیت منافع سرمایه مالی کشیدن سرمایه  انحصاری نگشته (غیر انحصاری) و  متناسب با این تابعیت، در خدمت بازتوزیع سودهای حاصله آن است.

 

۴۳

·    روند فزاینده استثمار سرمایه داری که هر چه بیشتر نه تنها توسط تک تک انحصارات، بلکه ضمنا با وسایل درخور دولت (مثلا مالیات، مخارج و غیره) صورت می گیرد، به بزرگتر شدن اقشار زحمتکش از سویی و به تقلیل تعداد اعضای طبقه سرمایه داران از سوی دیگر منجر می شود.  

 

۴۴

·    رویارویی های طبقاتی، هم به لحاظ شدت و هم به لحاظ دامنه افزایش می یابند.

 

۴۵

·    بدین طریق امکانات طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش در مبارزه بر ضد دولت امپریالیستی و سرمایه مالی در تشکیل وحدت پهناوری نه تنها با کلیه اقشار زحمتکش، بلکه با کلیه نیروهای ضد امپریالیستی افزایش می یابند.

 

۴۶

·    این روند هم با توسعه سیستم سوسیالیستی جهانی و جنبش کمونیستی جهانی که جاذبه شان هم بر کشورهای امپریالیستی و هم بر دول ملی جوان افزایش می یابد، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرد و هم با افزایش شعور طبقاتی طبقه کارگر و سازمان یابی اش در تک تک کشورها.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر