۱۳۹۹ آبان ۹, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۶۴)

 Schemen von Menschen stehen diskutierend vor einem Blockdiagramm

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

ایستاتیستیک

(علم آمار)

 

۱

·    ایستاتیستیک به گردآوری، نمایش (نمودارسازی) و تجزیه و تحلیل داتاها و امتحان (به محک زدن) فرضیه ها می پردازد.

 

۲

·    هر جامعه شناسی که به پژوهش های امپیریکی (تجربی) می پردازد، برای تجزیه و تحلیل مواد مورد نظر، قاعدتا کم و یا بیش به متدهای ایستاتیستیکی نیاز دارد.

 

۳

·    متدهای ایستاتیستیکی از شمارش ساده داتاها شروع می شوند و به تشکیل مدل های مته متیکی (ریاضی) بغرنج می رسند تا حداکثر اطلاعات از داتاهای گردآوری شده، کسب شود.

 

۴

·    وظیفه ایستاتیستیک در پژوهش سوسیولوژیکی درک کمی پدیده های جامعتی و تجزیه و تحلیل آنها ست تا به کمک تئوری سوسیولوژیکی، به استنتاجات درخور، به ویژه برای پلان بندی روندهای جامعتی و هدایت آنها نایل آید.

 

۵

·    بنا بر نوع کسب مواد و درجه استفاده از متدهای تئوری احتمالات میان دو نوع اصلی ایستاتیستیک تفاوت گذاشته می شود:

 

الف

ایستاتیستیک توصیفگر

 

·    ایستاتیستیک توصیفگر برای توصیف دقتمند و جمعبندی گرایانه مقدار دقیقا تعریف شده ای از عناصر (مجموعیت بنیادی) مشخصات قابل شمارش و یا قابل اندازه گیری به کمک کتب، ارقام مناسبتی، ارقام در صدی، توزیعات توالی، میانگین ها و میزان های پراکندگی و میزان های قرینه ای اطلاق می شود.

 

ب

ایستاتیستیک استنتاجی

 

۱

·    ایستاتیستیک استنتاجی گزینش جزئی دقتمند، نقشه ریزی  شده (یعنی تصادفی) از مجموعه ای را امکان پذیر می سازد که مجموعه جزئی (پروب های نمونه) در ترکیب و ساختار مدل کوچک گشته ای نمودار می گردد.

 

۲

·    متدهای ایستاتیستیک که عمدتا مبتنی بر پدیده احتمال اند، تحت این شرایط امکان نتیجه گیری هایی از داتاهای پروب های نمونه برای مجموعه را فراهم می آورند.

 

۳

·    دقت (انحراف داتاهای پروب های نمونه از ارزش های کلی) نتایج پروب های نمونه در فرم احکام پیشگویی احتمالات قابل نمایش است.

 

۴

·    به عنوان مثال، تمایز در صد هر مجموعه و در پروب نمونه تهیه شده از آن، با احتمال ۹۵ درصدی بزرگتر از ۲ درصد پیشاپیش اعلام شده نیست.

 

۵

·    به همین دلیل و در پی محدودسازی های عملی با زمان، پول و یا مواد پژوهش سوسیولوژیکی امپیریکی اغلب می تواند به مقدار جزئی ئی (پروب های نمونه ای) از مجموعه مورد نظر بسنده کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر